Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Lotniska | Krajowe - Łódź

Port Lotniczy Łódź: O Ryanairze, finansach i szansach na rozwój

| Justyna Urbaniak źródło: RynekInfrastruktury.pl 20.10.2016

 

Port Lotniczy Łódź: O Ryanairze, finansach i szansach na rozwój
fot. Dariusz Kempski, Port Lotniczy Łódź

Zobacz więcej na temat:

Łódź-Lublinek
Lotniska krajowe

Więcej z regionu:

Łódź

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

20 proc. spadek liczby pasażerów w porównaniu z rokiem ubiegłym, to wynik Portu Lotniczego Łódź za dziewięć miesięcy bieżącego roku. Mateusz Walasek, łódzki radny twierdzi jednak, że zła passa dotyczyła sezonu letniego. I uspokaja, że zimą sytuacja może się jeszcze zmienić.
– Aczkolwiek znaczna redukcja liczby czarterów, rezygnacja Ryanaira z lotów do Oslo oraz rezygnacja CSA z lotów do Pragi i Edynburga rzeczywiście wygenerowały spadki w sezonie letnim, to na sezon zimowy można już spoglądać optymistycznie. Wiele wskazuje na to, że oferta Adrii będzie nieco większa jeśli chodzi o liczbę lotów niż w ubiegłym sezonie zimowym a i Ryanair zwiększy liczbę swoich lotów do Londynu w stosunku do ubiegłego sezony zimowego – podkreśla w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury” łódzki rady wskazując, że więcej połączeń to szansa na wzrosty w sezonie zimowym, a zwłaszcza w tej jego części kiedy w poprzednim sezonie nie latały już samoloty CSA.

To właśnie dlatego, zdaniem Walaska, trudno mówić o stałej tendencji spadkowej, choć rok 2016 zakończy się globalną liczbą pasażerów niższą niż w 2015 roku. Jednocześnie miejski radny podkreśla, że kluczową kwestią może być dalsze zwiększanie oferty Ryanaira prowadzące do ewentualnej lokalizacji bazy.

Czy Ryanair „przenocuje” w Łodzi?

Na to liczą nie tylko miejscy radni, ale też Tomasz Szymczak, prezes łódzkiego lotniska, wskazując że obecnie bazą Ryanaira są zainteresowane cztery polskie lotniska. Szanse, że padnie właśnie na Łódź, są spore. Przewoźnik niebawem nabędzie 50 nowych samolotów, w związku z czym nie ukrywa, że przyda się kolejne polskie lotnisko, na którym mógłby nocować swoje samoloty. W czwórce miast ubiegających się o bazę dla przewoźnika jest też Rzeszów, Szczecin oraz Poznań.

Lokalizacja bazy na którymś z tych lotnisk oznacza uruchomienie dodatkowych, atrakcyjnych tras oraz zwiększenie częstotliwości lotów, co bezpośrednio przełoży się na zwiększenie liczby odprawionych pasażerów. To właśnie to, na czym obecnie najbardziej zależy łódzkiemu lotnisku.

Strata coraz mniejsza

Mateusz Walasek w rozmowie z „Rynkiem Infrastruktury” odniósł się również do kwestii problemów finansowych lotniska wskazując, że większa liczba pasażerów wcale nie musi oznaczać dla lotniska lepszych wyników finansowych. Jako przykład, podał rok bieżący, w którym prawdopodobnie strata będzie mniejsza, niż rok wcześniej. Choć liczba pasażerów – również spadnie.

– W 2015 roku miasto dopłaciło do spółki ponad 36 mln zł, czego absolutnie nie należy utożsamiać ze stratą, ale jest pewnym jej wskaźnikiem, a w tym roku , którego już bez mała 5/6 upłynęło, dopłata do tej pory wyniosła tylko nieco ponad  20 mln zł. Zatem jak widać w grę przy wyniku finansowym lotniska  wchodzi znacznie więcej czynników niż tylko liczba pasażerów. Niezależnie od tego miasto deklaruje dalsze pokrywanie straty. Nie jest to zresztą niczym niezwykłym wśród lotnisk regionalnych w Polsce, że tego rodzaju działalność jest deficytowa, często brak straty lotniska jest jedynie formalny , bo i tak właściciel wspomaga je dopłatami dla przewoźników za tzw. promocję – przyznał Walasek.

Na koniec, miejski radny odniósł się do planów dotyczących rozwoju siatki połączeń z Ukrainą. Priorytetem dyrektora łódzkiego portu mają być Lwów i Winnica. Zdaniem Walaska to rozsądny krok.

- Z pewnością w ostatnich miesiącach daje się zauważyć  zwiększenie liczby podróży z i na Ukrainę związane np. z większą liczbą studentów z tego kraju. Pojawiające się prognozy odnośnie zniesienia obowiązku wizowego dla Ukraińców nakazują przygotowywać się na dalsze zwiększanie się ruchu w tym kierunku. Z pewnością część zwiększającej się liczby podróżnych będzie poszukiwać transportu lotniczego. Stad jak sądzę kontaktowanie się z przewoźnikami i lotniskami u naszego wschodniego sąsiada jest uzasadnione – skomentował miejski radny.

Gdzie warto latać?

Walasek wskazał też kierunki, o których należy pamiętać w pierwszej kolejności. To kierunki, które w siatce połączeń kiedyś już funkcjonowały i sprawdziły się w zakresie zainteresowania pasażerów. Chodzi o Edynburg, Liverpool i Oslo. Zdaniem radnego, przydałyby się obok nich połączenia z południem Europy.

– To od wiedzy przewoźników zależą tak naprawdę decyzje o otwieranych kierunkach, bo to oni ponoszą w tym względzie największe ryzyko. Uważam bowiem, że najzdrowsza jest sytuacji, gdy to przewoźnik kreuje połączenie. Sytuacja, gdy to lotnisko w istocie wymyśla połączenia i opłaca pośrednio czy bezpośrednio przewoźnika  nie jest na dłuższą metę sytuacją rozwojową i może ewentualnie służyć do udowadniania sensu istnienia lotniska, a Łódź ten etap ma już za sobą – podsumował radny.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5