Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Porty | Biznes - Szczecin

Port Szczecin-Świnoujście pierwszy dofinansowany w nowej perspektywie unijnej

| Emilia Derewienko źródło: RynekInfrastruktury 09.12.2015

 

Port Szczecin-Świnoujście pierwszy dofinansowany w nowej perspektywie unijnej
fot. Port Szczecin

Więcej z regionu:

Szczecin

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pierwsza inwestycja z budżetu CEF na lata 2014-2020 w polskim porcie będzie realizowana w ramach Autostrady Morskiej Świnoujście – Trelleborg. Wartość umowy to prawie 30 mln euro.
Agencja Wykonawcza ds. Innowacji i Sieci (INEA) Komisji Europejskiej podpisała z Portem Szczecin-Świnoujście umowę na dofinansowanie projektu połączenia morsko-lądowego Polska-Szwecja – autostrady morskiej Świnoujście-Trelleborg. Projekt zostanie dofinansowany w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF). Łączna wartość umowy to 29,812 mln euro.

Projekt autostrady morskiej będzie realizowany w partnerstwie ze szczecińskim portem i gminą Trelleborg i zakłada on wsparcie dla wydatków, poniesionych w okresie od początku 2014 roku do końca roku 2019.

Polska część projektu dotyczy przystosowania infrastruktury Terminala Promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego. W ramach tej inwestycji zakupiono stanowisko promowe nr 6 wraz z jego zapleczem od Agencji Mienia Wojskowego. Teraz zostanie przygotowana dokumentacja projektowa, na której podstawie wykonana zostanie przebudowa stanowiska promowego nr 5, zalądowienie stanowiska nr 6 i ich połączenie.

Rozbudowa w toku

W rezultacie powstanie nowe nabrzeże o długości 293 m i głębokości 13 m. Zostaną również wybudowane trzy place postojowe, które będą połączone estakadą – nowym drugim wjazdem na teren terminala. W ramach projektu powstaną także nowe tory kolejowe, a istniejące zostaną zmodernizowane. Zrealizowana zostanie nowa rampa, będzie przebudowana galeria pasażerska oraz zostanie zakupiony nowy sprzęt przeładunkowy. Roboty budowlane rozpoczną się w 2017 roku.

– Efektami realizacji projektu po stronie polskiej będzie wybudowanie infrastruktury portowej do obsługi dużych promów o długości do 265 metrów w Terminalu Promowym w Świnoujściu oraz świadczenie nowego rodzaju usług przeładunkowych przy udziale transportu kolejowego na poziomie 30 tys. jednostek intermodalnych w 2020 roku. Szacujemy, że do 2040 roku liczba przeładowanych jednostek intermodalnych zwiększy się trzykrotnie – mówi dr Zbigniew Miklewicz, prezes ZMPSiŚ.

Szwedzi nie próżnują

W tym czasie partnerzy szwedzcy będą prowadzić prace studyjne i projektowe na potrzeby dalszej rozbudowy portu Trelleborg, w tym m.in. budowę centrum logistycznego, placów postojowych, budowy nowego zaplecza czy dostępu drogowego do portu. Przygotowana dokumentacja ma umożliwić przebudowę infrastruktury portowej do obsługi promów o długości 240 m. Ponadto, w ramach projektu przy nabrzeżu nr 5 powstanie infrastruktura do zasilanie promów w energię elektryczną podczas postoju w porcie.

Inwestycja zakłada lepszą integrację zespołu portowego Szczecin-Świnoujście w morsko-lądowym korytarzu transportowym Północ-Południe. Inwestycja stanowi element projektu globalnego dotyczącego usprawnienia i optymalizacji łańcuchów logistycznych pomiędzy Skandynawią i Europą Południową, obejmujących m.in. korytarz transportowy Bałtyk – Adriatyk. Przedsięwzięcie jest kontynuacją współpracy w ramach „Autostrady morskiej” z Portem Trelleborg rozpoczętej w 2014 r. projektem będącym przedmiotem wspólnego zainteresowania pn. „Zapewnienie trwałych usług w ramach autostrady morskiej Trelleborg – Świnoujście dzięki modernizacji infrastruktury portowej, rozwijaniu transportu intermodalnego oraz integracji z korytarzami w głębi lądu” w zakresie transeuropejskiej sieci transportowej w ramach Funduszu TEN-T.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5