Przeładunki w Porcie Elbląg w 2014 r. zamkną się bilansem ok. 350 ton. Większość przeładunków jest związana z eksportem materiałów budowlanych do Obwodu Kaliningradzkiego.
Poinformował o tym,
w rozmowie z Radiem Gdańsk, dyrektor elbląskiego portu Arkadiusz Zgliński. Jak dodał, wiele towarów wysyłanych do Rosji związanych jest z budową w Kaliningradzie infrastruktury związanej z mistrzostwami świata w piłce nożnej, które odbędą się w 2018 r. – To głównie materiały budowlane, z kolei z Kaliningradu importowany jest węgiel. Jego ilość w tym roku zwiększyła się dwukrotnie. Od niedawna także przeładowywane są pasze. To w związku z uruchomieniem odpraw weterynaryjnych – mówi dyrektor Zgliński.
W audycji Radia Gdańsk zwrócono uwagę, że odprawy weterynaryjne uruchomione w porcie morskim w Elblągu pozwalają eksportować nie tylko pasze, ale także inne produkty żywnościowe. Przypomnijmy, że w połowie roku dyrektor Zgliński
mówił w rozmowie z portalem RynekInfastruktury.pl, że po wystąpieniach władz portu do właściwych ministerstw, została przyjęta zmiana Ustawy o ochronie roślin. Dzięki temu pojawiła się możliwość importu towarów paszowo-zbożowych, co, jak podkreślał Zgliński, miało wpłynąć pozytywnie na wielkość przeładunków w naszym porcie.
Teraz, w rozmowie z Radiem Gdańsk, Zgliński dodał, że sytuacja geopolityczna (związana z kryzysem na Ukrainie) i osłabienie wartości rubla tylko w nieznacznym stopniu wpłynęła na ruch w porcie. – Widać to na przykładzie materiałów budowlanych. Dalej są zamawiane, ale może trochę mniejsze ilości – mówi Arkadiusz Zgliński. Dyrektor zdradził też, że wypracowany w tym roku zysk 150 tys. zł przeznaczony będzie na zamontowanie nowoczesnego oświetlenia w terminalach.
Bez problemów odbywa się też obecnie żegluga przez Cieśninę Piławską, a gorący jeszcze kilka miesięcy temu temat
wykonania przekopu przez Mierzeję Wiślaną – w tym momencie ucichł. Elbląg jest piątym największym portem w Polsce, po Gdańsku, Gdyni, kompleksie Szczecin/Świnoujście i Policach. Rekordowe przeładunki odnotował w 1997 r. (641 tys. ton), jego zdolności przeładunkowe to ok. 1 mln ton rocznie.