Partnerzy serwisu:

 

Porty | Porty i terminale - Polska

Porty, czyli polskie okno na świat

| Rynek Infrastruktury źródło: pr / Rynek Infrastruktury 12.03.2014

 

Porty, czyli polskie okno na świat
fot. Port Gdańsk

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rozpoczynamy na portalu rynekinfrastruktury.pl szczegółową prezentację polskich portów morskich. W najbliższych dniach opisywać będziemy ich obecną sytuację oraz koncepcje rozwoju, w tym – co zaczyna być priorytetowo ważne – plany lepszego skomunikowania portów z siecią GDDKiA, PKP PLK oraz drogami śródlądowymi.

Nietrudno odnieść wrażenie, że inwestycje związane z transportem morskim w Polsce spotykają się ze stosunkowo niskim zainteresowaniem opinii publicznej. Jest to w dużej mierze zrozumiałe: transport morski (jak również transport wodny śródlądowy) jest, w porównaniu z inwestycjami w infrastrukturę drogową, kolejową i lotniczą, najbardziej „oddalony” od przeciętnego Polaka, z racji tego, że inwestycje portowe dotyczą prawie w całości przewozów towarowych. Dla opinii publicznej znacznie ważniejsze jest, czy otwarte zostaną kolejne kilometry autostrad i obwodnic, czy pociągi przyspieszą z 40 do 160 km/godz., czy skrócą się kolejki do odpraw w terminalach lotniczych – niż to, czy w portach zamontowana zostanie nowa suwnica, powstaną nowe place do składowania kontenerów bądź czy pogłębiony zostanie tor wodny.


Porty niesłusznie pomijane

Eksperci zajmujący się zarówno transportem, jak i – szerzej – całą gospodarką, zdają sobie jednak doskonale sprawę, jaki potencjał drzemie w transporcie morskim i jak ważny, w związku z tym, jest rozwój polskich portów. Czy się to komuś podoba, czy nie, gwałtownie wzrasta bowiem choćby wymiana handlowa Europy choćby z Dalekim Wschodem (a ściślej: import towarów z Azji) i tylko od tego, czy infrastruktura w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu będzie sukcesywnie rozwijana, zależeć będzie czy Polska będzie podmiotem, czy przedmiotem tej współpracy.

Na razie wiele wskazuje, że polskie porty czekają złote lata. Zarówno w Gdańsku, jak i w Gdyni pobite zostały w 2013 r. rekordy przeładunków (uzyskano wyniki, odpowiednio, 30,3 i 17,7 mln ton – co stanowiło wzrost o 17 i 12% w porównaniu z 2012 r.), a w Szczecinie i Świnoujściu zbliżono się do rekordowego wyniku (22,8 mln ton, wzrost o 7% w porównaniu z 2012 r.). Ale konkurencja nie śpi. Rozwijają się bowiem także m.in. porty w Sankt Petersburgu czy Kłajpedzie, o portach niemieckich już nie wspominając. Dlatego też niezwykle ważne jest odpowiednie zaplanowanie inwestycji, po to aby armatorzy wybierali porty polskie, a nie porty znajdujące się w krajach ościennych.

Nie zapominajmy o „stykach”

Przy czym nie chodzi tu tylko o samą infrastrukturę wewnątrz portów. Nie mniejszym problemem jest bowiem także niedostatecznie rozwinięta infrastruktura „stykowa” – układ dróg i linii kolejowych łączących porty z siecią GDDKiA i PKP PLK. Zwłaszcza na przykładzie z linii kolejowej do Portu Gdańsk widać, jak dużym problemem mogą być „wąskie gardła” w przypadku dowozu i wywozu ładunków z portu. Dlatego też inwestycje w infrastrukturę „stykową” są nie mniej ważne niż same inwestycje w portach.

To wszystko będzie w przyszłą środę 19 marca przedmiotem posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury, podczas której zaplanowane jest przedstawienie przez MIR informacji nt. bieżącego stanu i planów rozbudowy portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu oraz ich skomunikowania z siecią dróg lądowych. Wcześniej, na naszym portalu zaprezentujemy obecny poziom rozwoju tych portów (bazując m.in. na zapisach „Białej Księgi Infrastruktury”, powstałej w ramach Stowarzyszenia „Inicjatywa dla Infrastruktury), jak również postaramy się nakreślić ich główne problemy rozwojowe. Jutro, na początek, zaprezentujemy Port Gdańsk.




VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS