Partnerzy serwisu:

 

Porty | Ochrona brzegów morskich i rzek - Polska,Pomorskie

Bajeczny plan MGMiŻŚ na start budowy przekopu Mierzei Wiślanej

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 28.05.2018

 

Bajeczny plan MGMiŻŚ na start budowy przekopu Mierzei Wiślanej
fot. gov.pl

 

Jak zapowiedział minister Marek Gróbarczyk – pod koniec 2018 roku rozpocznie się budowa przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Termin ten wydaje się mało prawdopodobny z uwagi na to, że dopiero w III kwartale br. znane będą wyniki prac projektowych dotyczących tego przedsięwzięcia. Inwestor wraz z resortem gospodarki morskiej ma jednak ekspresowy i bardzo optymistyczny plan działania.
21 sierpnia br., według umowy z wykonawcą, poznamy wyniki prac projektowych dotyczących budowy kanału żeglugowego między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym. Oznacza to, że od tego momentu do końca roku pozostaną ok. 4 miesiące. Według zapewnień ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej – budowa infrastruktury ma się rozpocząć przed końcem 2018 roku.

W tej sytuacji plan działania inwestora i MGMiŻŚ jest bardzo sprecyzowany. – W III kwartale 2018 roku planowane jest uzyskanie decyzji środowiskowej, następnie – pozwoleń na realizację inwestycji. W IV kwartale 2018 roku planowane jest przeprowadzenie procedury przetargowej na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych i rozpoczęcie budowy – informuje resort.

W przeprowadzeniu tych działań może pomóc uchwalona w ubiegłym roku ustawa o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, która wprowadza ułatwienia proceduralne, polegające na uproszczeniu trybu pozyskiwania niezbędnych pozwoleń, w tym skróceniu terminów, wynikających m.in. z przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, prawa budowlanego, oraz prawa wodnego.

Niestety nawet jeśli pozostawić kwestie dotyczące uzyskania decyzji środowiskowej, na co wg. planów MGMiŻŚ przeznaczono 40 dni, i innych pozwoleń, to dalej w grę wchodzi przeprowadzenie przetargu na roboty budowlane. Tu zaczynają się kłopoty.

– Wszystkie postępowania przetargowe związane z realizacją inwestycji odbywają się na podstawie obowiązujących przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. „Specustawa” nie wprowadziła żadnych zmian w tym zakresie i w związku z tym postępowanie na wyłonienie wykonawcy robót zostanie również przeprowadzone w „zwykłym” trybie – informuje resort gospodarki morskiej.

W tej sytuacji ogłoszenie przetargu, przygotowanie ofert, ich ocena i analiza, wybór najkorzystniejszej propozycji, okres wymaganego oczekiwania na odwołania, ocena Urzędu Zamówień Publicznych, podpisanie umowy i przekazanie placu budowy miałoby się zmieścić w 3 miesiące.

W tym miejscu należy przypomnieć o obecnej sytuacji w branży budowlanej. Pierwszym kłopotem są finanse. Koszt budowy przekopu oszacowano na ok. 880 mln zł. Ta kwota została podana już w 2016 roku, a od tego czasu zarówno ceny materiałów budowlanych jak i koszty związane z pracownikami znacznie wzrosły. Kolejną sprawą są liczne odwołania składane praktycznie w każdym przetargu drogowym jak i w tych związanych z robotami hydrologicznymi. W przypadku przekopu Mierzei Wiślanej sytuacja będzie wyglądać najprawdopodobniej tak samo.

Dalej można wymienić kwestie związane z odpowiednią oceną złożonych pozycji. Ta procedura potrzebuje czasu, a przeprowadzona szybko może prowadzić do późniejszych problemów na etapie robót budowlanych.

Ostatecznie minister podał, że roboty „ruszą pod koniec roku”. Jednak jeśli nawet cały ten proces uda się zakończyć przed 31 grudnia 2018 to rozpoczynanie prac na budowie zimą może nie być nawet możliwe. Przypomnijmy, że przy inwestycjach budowlanych okres od 15 grudnia do 15 marca często jest wyłączany z czasu liczonego do okresu budowy.

Obecnie MGMiŻŚ podtrzymuje, że zakończenie robót budowlanych i oddanie do użytkowania kanału żeglugowego planowane jest na rok 2022.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS