Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Porty | Porty i terminale - Polska,Gdynia

Budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni. Ruszyły badania rynku

| Magdalena Romanowska źródło: RI/ZMPG 29.01.2020

 

Budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni. Ruszyły badania rynku
fot. ZPMG

 

W ramach przygotowań do budowy Portu Zewnętrznego Zarząd Morskiego Portu Gdynia rozpoczął badania rynku partnerów prywatnych i instytucji finansujących. Budowa nowego terminala planowana jest w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.
Planowana budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni ma pochłonąć około 787 mln euro. Koniec inwestycji planowany jest na 2028 r.

Jego koncepcja zakłada budowę nowego głębokowodnego terminalu portowego, na którym zlokalizowany ma być terminal kontenerowy o zdolności przeładunkowej 2,5 mln TEU rocznie, umożliwiający obsługę oceanicznych statków kontenerowych o parametrach Baltimax.

Badanie rynku jest elementem oceny efektywności projektu, przeprowadzanej przez doradcę transakcyjnego (konsorcjum w składzie: EY, WYG International, Domański Zakrzewski Palinka) i ma na celu ocenę zainteresowania rynku projektem. Dodatkowym celem jest weryfikacja wstępnych założeń projektu określonych przez ZMPG wraz z doradcą.

Do udziału w badaniu zaproszono podmioty, które samodzielnie lub w konsorcjum zrealizowały projekty związane z eksploatacją lub zarządzaniem morskim terminalem kontenerowym o przepustowości co najmniej 1 mln TEU rocznie, eksploatacją (lub zarządzaniem) morskiego terminala LNG (lub terminali) o przepustowości co najmniej 5 mld Nm³ rocznie lub eksploatacją (zarządzaniem) morskim terminalem innych ładunków o przepustowości co najmniej 10 mln ton rocznie.

Mogą być to również firmy , które zajmowały się realizacją budowy infrastruktury podobnej do planowanego portu o wartości nakładów inwestycyjnych minimum 250 mln EUR, lub finansowania realizacji inwestycji infrastrukturalnej w formule PPP lub koncesji lub innej obejmującej współpracę z sektorem publicznym lub project finance, o wartości co najmniej 250 mln euro.

Formuła PPP jest, zdaniem Portu Gdynia, potrzebna, by osiągnąć cel wyznaczony w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, czyli wskaźnik mówiący o 25 proc. udziału inwestycji w PKB. Głębokowodny Port Zewnętrzny Portu Gdynia powstanie na sztucznym lądzie, w oparciu o istniejące nabrzeża: Śląskie i Szwedzkie. Będzie on wychodził ponad obecny falochron ochronny, przez co zwiększy powierzchnię portu o 151 ha oraz zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5