W ramach przygotowań do budowy Portu Zewnętrznego Zarząd Morskiego Portu Gdynia rozpoczął badania rynku partnerów prywatnych i instytucji finansujących. Budowa nowego terminala planowana jest w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.
Planowana budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni ma pochłonąć około 787 mln euro. Koniec inwestycji planowany jest na 2028 r.
Jego koncepcja zakłada budowę nowego głębokowodnego terminalu portowego, na którym zlokalizowany ma być terminal kontenerowy o zdolności przeładunkowej 2,5 mln TEU rocznie, umożliwiający obsługę oceanicznych statków kontenerowych o parametrach Baltimax.
Badanie rynku jest elementem oceny efektywności projektu, przeprowadzanej przez doradcę transakcyjnego (konsorcjum w składzie: EY, WYG International, Domański Zakrzewski Palinka) i ma na celu ocenę zainteresowania rynku projektem. Dodatkowym celem jest weryfikacja wstępnych założeń projektu określonych przez ZMPG wraz z doradcą.
Do udziału w badaniu zaproszono podmioty, które samodzielnie lub w konsorcjum zrealizowały projekty związane z eksploatacją lub zarządzaniem morskim terminalem kontenerowym o przepustowości co najmniej 1 mln TEU rocznie, eksploatacją (lub zarządzaniem) morskiego terminala LNG (lub terminali) o przepustowości co najmniej 5 mld Nm³ rocznie lub eksploatacją (zarządzaniem) morskim terminalem innych ładunków o przepustowości co najmniej 10 mln ton rocznie.
Mogą być to również firmy , które zajmowały się realizacją budowy infrastruktury podobnej do planowanego portu o wartości nakładów inwestycyjnych minimum 250 mln EUR, lub finansowania realizacji inwestycji infrastrukturalnej w formule PPP lub koncesji lub innej obejmującej współpracę z sektorem publicznym lub project finance, o wartości co najmniej 250 mln euro.
Formuła PPP jest, zdaniem Portu Gdynia, potrzebna, by osiągnąć cel wyznaczony w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, czyli wskaźnik mówiący o 25 proc. udziału inwestycji w PKB. Głębokowodny Port Zewnętrzny Portu Gdynia powstanie na sztucznym lądzie, w oparciu o istniejące nabrzeża: Śląskie i Szwedzkie. Będzie on wychodził ponad obecny falochron ochronny, przez co zwiększy powierzchnię portu o 151 ha oraz zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU.