Zarząd Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) prowadzi prace mające na celu doprowadzenie do realizacji projektu dotyczącego budowy Portu Zewnętrznego. Ma to być jedno z największych przedsięwzięć w polskiej gospodarce morskiej w najbliższych latach.
Inwestycja w formule PPP
Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju we współpracy z Zarządem Morskiego Portu Gdynia ogłosiło przetarg na świadczenie doradztwa prawnego, ekonomiczno-finansowego oraz technicznego dla realizacji projektu pn. „Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia”.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia zamierza zrealizować ten projekt w formule PPP (partnerstwa publiczno-prywatnego), jeżeli doradca w ramach prac wykaże, a następnie wybrany partner potwierdzi w ofercie, najkorzystniejszy stosunek korzyści do kosztów. – Spodziewamy się szybkiego rozstrzygnięcia przetargu co również umożliwi sprawne procedowanie przygotowania budowy Portu Zewnętrznego – zaznacza ZMPG.
Oprócz powyższego równolegle prowadzone są i odbierane kolejne analizy środowiskowe niezbędne do sporządzenia Oceny Oddziaływania na Środowisko co w konsekwencji pozwoli na wystąpienie o niezbędne pozwolenia na zalądowienie, czy pozwolenia na budowę. – W międzyczasie optymalizujemy koncepcję budowy co pozwoliło na uzyskanie istotnych oszczędności – szczególnie na etapie pierwszej fazy projektu – informują władze gdyńskiego portu.
Nowe regulacje
Ponadto, Zarząd Portu podkreśla, że ważne dla niego, w kontekście tak dużej inwestycji, były przyjęte w ostatnim czasie przez rząd nowych regulacji. Pod kątem Portu Zewnętrznego najważniejsza jest oczywiście specustawa dotycząca portów zewnętrznych, która ma ułatwić realizację tego typu przedsięwzięć.
– Ustawa ma m.in. wspomóc pełne wykorzystanie potencjału przeładunkowego Portu Gdynia – podkreśla ZMPG.
Kolejnym istotnym dla gdyńskiego portu aktem prawnym jest nowelizacja ustawy o portach i przystaniach morskich, dająca „zielone światło” do budowy Drogi Czerwonej, która będzie finansowana z środków centralnych. 14 sierpnia ustawa została podpisana przez Prezydenta RP.
– To ogromny krok milowy na drodze do jednej z największych inwestycji Portu Gdynia. Jednym z założeń ustawy jest wprowadzenie możliwości uregulowania statusu dróg prowadzących do portów, które prowadzą działalność o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Dodatkowo nowela dostosowuje polskie prawo do wymogów unijnych. Nastąpi także rozszerzenie m.in. kompetencji administracji morskiej ministra w obszarze kontroli nad obrotem nieruchomościami położonymi na terenie portów morskich – zaznacza ZMPG.
Trzecią regulacją jest rozporządzenie o zmianie granic Portu Gdynia. Ta kwesta jest niezwykle istotna dlatego, że dzięki niej proces przygotowania projektu budowy Portu Zewnętrznego nie będzie wstrzymywany.