Partnerzy serwisu:

 

Porty | Biznes - Polska,Świnoujście,Gdańsk,Gdynia

Gróbarczyk: Inwestycje w terminale kontenerowe są niezbędne

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 23.02.2018

 

Gróbarczyk: Inwestycje w terminale kontenerowe są niezbędne
fot. Port Gdańsk

 

– Po zrealizowaniu inwestycji dotyczących budowy Portu Centralnego, Portu Zewnętrznego i terminalu kontenerowego w Świnoujściu roczne możliwości przeładunku kontenerów w Polsce osiągną poziom 8-9 mln TEU. To tyle co w jednym porcie niemieckim – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktruy.pl” Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ).
Polska w pogoni za zachodem

– Po wybudowaniu Portu Centrlanego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni i terminala kontenerowego w Świnoujściu potencjał przeładunku kontenerów w naszych portach wyniesie 8-9 mln TEU. To jest zdolność przeładunkowa na poziomie portu Bremen-Bremenhaven i cały czas poniżej zdolności przeładunkowej portu w Hamburgu – mówi Marek Gróbarczyk. – Oznacza to, że dopiero wtedy cały potencjał przeładunku kontenerów w Polsce będzie odpowiadał jednemu portowi niemieckiemu – dodaje.

Wartość tych przedsięwzięć pochłonie wiele miliardów złotych. Jednak jak zaznacza minister – są one niezbędne. – To wynika z czystej analizy ekonomicznej, która mówi, że jest rynek, który może się rozwijać w oparciu o rozwijające się przeładunki kontenerów – komentuje.

Długa droga do terminali

Obecnie wszystkie te inwestycje są w fazie przygotowań. Do ich realizacji minie jeszcze wiele lat. Mają być one realizowane przy wsparciu inwestorów prywatnych.

– W przypadku Portu Gdańsk obecnie podpisywane są pierwsze umowy. Trwają rozmowy z inwestorami. Niezwykle istotna jest tu sprawa dostępu zewnętrznego, czyli budowa falochronu i drogi wodnej do nowego portu. To jest zadanie strony rządowej więc finansowanie tego ma opierać się o fundusze, które będą przygotowywane na tę okoliczność – informuje Marek Gróbrczyk.

– Inwestycja dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu w tej chwili jest na etapie opracowywania studium wykonalności. Po tym etapie rozpocznie się poszukiwanie inwestora i tworzenie funduszy – mówi przedstawiciel MGMiŻŚ.

– Dodatkowo czekamy również na studium wykonalności Portu Zewnętrznego w Gdyni – podaje minister. Ta inwestycja jest z wymienionych w najniższym stadium zaawansowania.

Niezbędne inwestycje

Potrzeba takich inwestycji może być zastanawiająca szczególnie biorąc po uwagę ich ogrom. W ich ramach w trzech polskich miastach powstaną głębokowodne nabrzeża, dzięki którym do wszystkich naszych portów będą mogły zawijać największe kontenerowce na świecie.

Biorąc pod uwagę chęć dorównania portom światowym oraz obiecujące prognozy wzrostu ilości kontenerów na Bałtyku projekty wydają się bardzo korzystne. – Według badań profesora Maciej Matczaka z Akademii Morskiej w Gdyni, do 2030 roku ilość ładunku skonteneryzowanego na Bałtyku ma sięgnąć 25 mln TEU rocznie – informuje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS