Partnerzy serwisu:

 

Porty | Porty i terminale - Polska,Pomorskie

Gróbarczyk: W lipcu chcemy wskazać wykonawcę przekopu Mierzei Wiślanej

| Redakcja źródło: RynekInfrastruktury.pl/ PAP 14.06.2019

 

Gróbarczyk: W lipcu chcemy wskazać wykonawcę przekopu Mierzei Wiślanej
Marek Gróbarczykfot. MGMiŻŚ

 

– Nie będzie nowego przetargu na przekop Mierzei Wiślanej – powiedział Polskiej Agencji Prasowej (PAP) minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marek Gróbarczyk. Jak zaznaczył, w lipcu ma zostać wskazany wykonawca budowy, a na jesieni podpisana z nim umowa.
Przekop za wszelką cenę

271,434 mln zł – co najmniej taką kwotę będzie musiał dołożyć do początkowo wyznaczonego budżetu inwestor budowy I etapu przekopu Mierzei Wiślanej, czyli Urząd Morski w Gdyni, a nie jest oczywiste, że to właśnie najtańsza oferta wygra w przetargu (całe zestawienie propozycji cenowych można znaleźć tutaj). Mimo tak wysokiej ceny, resort, który nadzoruje inwestycję, czyli Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻS), uznało, że przetarg nie zakończy się fiaskiem.

– Przetarg, który rozpoczęliśmy zostanie zakończony poprzez wybór wykonawcy. Obecnie trwa procedura oceny tych ofert, to zabierze nam trochę czasu i za ok. miesiąc będziemy gotowi do wskazania, którego oferenta wybraliśmy – zapewnił pytany przez PAP o dalsze losy przetargu, Marek Gróbarczyk.

Minister doprecyzował, że resort chce wskazać inwestora z początkiem lipca, umowa miałaby zostać podpisana we wrześniu/październiku, wtedy miałaby też ruszyć budowa przekopu. – Założyliśmy, że najpóźniej jesienią rozpoczniemy prace budowlane na Mierzei Wiślanej – zaznaczył.

Jak podaje PAP – Gróbarczyk dodał, że resort zwiększy fundusze na realizację inwestycji poprzez aktualizację planu wieloletniego dot. przekopu.

Dyskusyjna inwestycja

Obecny przetarg jest prowadzony pomimo głosów sprzeciwu z wielu stron. Przeciwnikami przedsięwzięcia jest m.in. zarząd województwa, na terenie którego powstanie infrastruktura.

Jednak według resortu budowa nowej drogi wodnej ma znacząco poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej. Zdaniem MGMiŻŚ – dzięki temu rozwiązaniu elbląski terminal będzie mógł swobodnie przyjmować mniejsze ładunki, odciążając porty trójmiejskie. Rozwój tego portu ma sprzyjać powstawaniu nowych miejsc pracy, poprawić walory turystyczne miejscowości położonych nad Zalewem Wiślanym oraz wpłynąć na rozwój gospodarczy całego regionu północno-wschodniej Polski.

Minister zapewnia, że nie będzie weta KE

Zapewnił, że ministerstwo jest "w stałym dialogu z Komisją Europejską" ws. inwestycji. – Ostatnie spotkanie na poziomie eksperckim dotyczyło poszczególnych rozwiązań. Wskazywaliśmy na nim potrzebę wykonania tej inwestycji. Ten przekop jest ważny ze względów bezpieczeństwa nie tylko militarnego. Zapewniamy również Komisję, że inwestycja odbędzie się z poszanowaniem środowiska naturalnego. Spotkanie skończyło się jednoznacznym naszym stwierdzeniem, że przekop musi być realizowany. Na razie nie mamy odzewu ze strony KE – powiedział.

Minister, pytany, czy nie obawia się, że KE ze względów środowiskowych nie zgodzi się na budowę, zapewnił, że nie ma ona podstaw do postawienia "weta".

– Inwestycja jest bardzo dobrze przygotowana. Fakt, ma duże obciążenie polityczne i w związku z tym kontrowersje się pojawiają. Mamy dobry dialog z KE i w tym duchu chcemy go prowadzić. Nie ma żadnych podstaw do tego, by Komisja użyła weta wobec tej inwestycji – podkreślił.

Gróbarczyk odniósł się również do niedawnej wypowiedzi komisarz UE ds. rynku wewnętrznego i usług Elżbiety Bieńkowskiej, która nazwała przekop jako "bzdurny pomysł". – Jestem zdziwiony tą wypowiedzią. Pokazuje to brak kompetencji pani Bieńkowskiej. Kto jak kto, ale komisarz odpowiadająca za bardzo ważny obszar rynku wspólnego całej Wspólnoty takich rzeczy i to w kierunku swoich rodaków nie powinna kierować – powiedział.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5