Partnerzy serwisu:

 

Porty | Żegluga - Polska

Jak udrożnić Odrzańską Drogę Wodną?

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 25.08.2017

 

Jak udrożnić Odrzańską Drogę Wodną?
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego/ fot. Rafal Modrzewski

 

Jednym z flagowych projektów Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej jest odbudowa polskiego transportu wodnego. Jak twierdzi wielu – aby osiągnąć ten cel najważniejszym zadaniem jest osiągnięcie międzynarodowej klasy żeglowności na Odrzańskiej Drodze Wodnej, czyli na trasie E-30.
Rządowy plan

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ma listę zadań, które chce zrealizować, aby po Odrze mogły pływać barki załadowane towarami. Wygląda ona następująco:
  • likwidacja aktualnych wąskich gardeł,
  • przystosowanie Odrzańskiej Drogi Wodnej do parametrów klasy Va,
  • budowa na terytorium Polski odcinka brakującego połączenia Dunaj – Odra – Łaba,
  • budowa Kanału Śląskiego. 

– W pierwszej kolejności zakładamy modernizację zabudowy hydrotechnicznej dróg wodnych w miejscach najbardziej limitujących (tzw. wąskie gardła), aby jak najszybciej przywrócić żeglugę długotrasową, szczególnie na swobodnie płynącym środkowym odcinku Odry – informuje w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” resort. – Środki na ten cel pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły – dodaje.

Bardziej długodystansowym projektem jest ten dotyczący podwyższenia klasy żeglowności rzeki. – Z kolei w perspektywie długoterminowej Odrzańska Droga Wodna zostanie przystosowana do parametrów klasy Va, co wiąże się z koniecznością budowy stopni wodnych. Tego typu inwestycje wymagają prac koncepcyjnych i licznych uzgodnień – podaje urząd. – Należy podkreślić, że rozpoczęliśmy wraz z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. prace nad przygotowaniem studium modernizacji dla Odrzańskiej Drogi Wodnej, które określi harmonogram dalszych prac – informuje MGMiŻŚ.

Trudne zadanie

Jak jednak zrealizować tak szeroko zakrojony plan? Pomysł na to ma poseł Nowoczesnej Piotr Misiło. – Kompleksowe udrożnienie Odry to jakieś 60-70 mld. zł. Wyemitowałbym dedykowane obligacje dla tej inwestycji na rynku Chińskim i Amerykańskim i zaprosił ich firmy (które de facto już w Polsce są: Chińczycy we Wrocławiu, Amerykanie w Policach) do współpracy przy tym projekcie z rodzimymi firmami – komentuje Misiło.

Zaznacza, że inwestycja jest ważna i strategiczna dla polskiej gospodarki, a korzyści wynikające z niej mogą być ogromne. – Kiedy udrożnimy Odrę, to ekonomia i niewidzialna ręka rynku, może z jakąś drobna pomocą naszego państwa, błyskawicznie rozwinie działalności portów śródlądowych. Ale zacząć musimy od użeglowienia Odry – mówi poseł Nowoczesnej.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS