Partnerzy serwisu:

 

Porty | Świat - Rotterdam

Kontenery głosują za koleją w Europie. Port Rotterdam chce ich słuchać

| Franciszek Wolski źródło: RI 02.11.2019

 

Kontenery głosują za koleją w Europie. Port Rotterdam chce ich słuchać
fot. Port Rotterdam (Noah’s Train)

Zobacz więcej na temat:

Port Rotterdam
Kontenery
Porty

Więcej z regionu:

Rotterdam

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Obecnie średnio 18% transportu towarowego w Europie odbywa się koleją. W największym porcie morskim na „Starym Kontynencie”, Porcie Rotterdam, jej udział jest nieco niższy i wynosi 10%. Jak jednak zaznaczają przedstawiciele jednego z największych operatorów terminali kontenerowych w Europie, Hutchison Ports European Containers Terminals Rotterdam (ECT) – znaczenie transportu szynowego w najbliższych latach będzie rosnąć, to jak bardzo zależy od przyjętej polityki.
Transport towarowy pociągiem jest bardziej zrównoważony niż drogowy. To ważny argument wykorzystywany przez sektor kolejowy, aby przyciągnąć klientów. Jak zaznaczają przedstawiciele Portu Rotterdam – celem jest, aby do 2030 roku 30% towarów było transportowanych koleją.

Obecnie średnio 18 procent transportu towarowego w Europie odbywa się pociągiem, a w największym z europejskich portów tym sposobem podróżuje ok. 10% towaru przewożonego do/z portu od strony lądu. Taka sytuacja jest spowodowana m.in. dużym udziałem żeglugi śródlądowej w holenderskim porcie.

Operatorzy zachęceni do transportu szynowego

W najbliższych latach znaczenie kolei ma rosnąć, a dużo do powiedzenia mają w tym operatorzy kontenerowi. Jednym z nich jest Hutchison Ports European Containers Terminals Rotterdam, który obsługuje większość kontenerów w rotterdamskim porcie.

– Klienci coraz częściej uwzględniają emisję CO2 przy wyborze rodzaju transportu. Kolej jest pod tym względem jedną z najlepszych możliwości. Obserwujemy również częstsze korzystanie z połączenia transportu kolejowego i śródlądowego. Daje to szereg interesujących opcji – mówi Arno van Rijn z ECT.

Jednym z ważnych czynników, decydujących o wyborze środka transportu operatorów w holenderskim porcie, jest zwiększony nacisk na zrównoważony rozwój. – Wyzwaniem dla przewoźników kolejowych jest utrzymanie konkurencyjności. Dopłaty holenderskiego rządu, które niwelują koszty korzystania z infrastruktury kolejowej, są świetnym wsparciem. To fantastyczne zmiany, ponieważ wciąż jest miejsce na większe wykorzystanie kolei – mówi przedstawiciel operatora terminali kontenerowych.

Szesnaście torów z ogromnego terminala

ECT obecnie stawia duży nacisk na przesunięcie ładunków na kolej. Firma wykonuje bezpośrednie połączenia kolejowe między swoim terminalem Maasvlakte a częścią lądową, korzystając z trzech własnych terminali kolejowych, które mają łącznie szesnaście torów. Obiekty te pracują bez przerwy i tygodniowo obsługują ponad 100 pociągów podróżujących do takich miasta jak Linz, Duisburg, Strasburg czy Bazylea, a stamtąd do wszystkich ważnych centrów gospodarczych w całe Europie.

Sieć intermodalna

Operator od lat korzysta również z usług European Gateway Services (EGS), dzięki któremu, za pośrednictwem żeglugi śródlądowej i kolei, łączy Port Rotterdam z siecią terminali śródlądowych. EGS prowadzi tygodniowo ponad 40 serwisów intermodalnych docierających do różnych miejsc w Holandii, Niemczech, Belgii i Austrii. Rocznie ponad milion TEU (kontenerów o długości 20 stóp) jest transportowanych w ramach tej sieci. – Jest to dla nas dobre narzędzie do zdobywania nowych rynków, szczególnie na południu Niemiec – mówi Rob Bagchus z ECT.

Trzeba posłuchać kontenerów

Według Van Rijna trudno jest przewidzieć, czy udział kolei w Rotterdamie wzrośnie do 30% do 2030 roku. – Nie chodzi tak bardzo o osiągnięcie tego konkretnego celu. Zwiększenie udziału z pewnością zostanie osiągnięte w nadchodzących dziesięcioleciach – podkreśla.

– Jak duży będzie ten wzrost, zależy od polityki – zaznacza Bagchus. – Ważne jest, aby na kolei transport towarowy był tak samo ważny jak transport pasażerski. Umożliwiłoby to nam lepsze działanie, ale niestety kontenery głosu nie mają – dodaje.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5