Cztery podmioty odpowiedziały na przetarg dotyczący budowy portu zewnętrznego w Porcie Gdynia, w tym jeden z Polski. Inwestycja ma być realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Port w Gdyni otworzył zgłoszenia w przetargu na wybór partnera prywatnego do przedsięwzięcia polegającego na budowie Portu Zewnętrznego.
Zainteresowani tym projektem są: Meridian Eastern Europe Investments 4 SAS (Francja) wraz z Gdynia Terminal Holding SAS (Francja), Hutchison Ports Poland (Luxemburg) wspólnie z Port of Felixtone Limited (Anglia), International Container Terminal Services (Filipiny), a także Mota Engil Central Europe PPP Road (Polska).
Spośród nich inwestor – w drodze dialogu konkurencyjnego – wybierze partnera prywatnego, który zaprojektuje, wybuduje, a następie będzie eksploatował nowy terminal przez ponad 30 lat.
Głębokowodny Port Zewnętrzny w Gdyni ma powstać w oparciu o istniejące Nabrzeże Śląskie. Na sztucznym pirsie o powierzchni około 150 ha, powstać ma głębokowodny terminal kontenerowy. Jego roczny potencjał przeładunkowa
określana jest na 2,5 mln TEU.
Inwestor szacuje, że pierwsze statki w Porcie Zewnętrznym zostaną obsłużone w 2027 roku.
Dla inwestycji jest już opracowane studium wykonalności. Został też złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.