Partnerzy serwisu:

 

Porty | Żegluga - Polska

MGMiŻŚ: Prace analityczne dotyczące modernizacji Odry – pod koniec lipca

| Redakcja źródło: RynekInfrastruktury.pl/ PAP/ portalmorski.pl 05.07.2019

 

MGMiŻŚ: Prace analityczne dotyczące modernizacji Odry – pod koniec lipca
fot. MGMiŻŚ

 

Prace analityczne, dotyczące modernizacji Odry podwyższającej klasę żeglowności rzeki, mają być dostępne pod koniec lipca br. – poinformowało w środę MGMiŻŚ podczas posiedzenia sejmowej komisji gospodarki morskiej.
Jak podaje Polska Agencja Prasowa (PAP) – prace analityczne prowadzone są w ministerstwie przy pomocy dwóch portów: Gdańsk i Szczecin-Świnoujście, jednocześnie prace modernizacyjne i inwestycyjne są wykonywane przez Wody Polskie – przypomniała w środę podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Anna Moskwa podczas posiedzenia sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Komisja rozpatrywała informacje o realizacji programów rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej i Drogi Wodnej Rzeki Wisły.

– Obecny etap to dwa główne dokumenty: Koncepcja badawczo-techniczna modernizacji skanalizowanego odcinka odrzańskiego drogi wodnej do klasy żeglowności Va oraz Badawcze wytyczne dla projektowania stopni wodnych na Odrze swobodnie płynącej, planowanych w celu uzyskania drogi wodnej o klasie żeglowności Va. (…) Na koniec lipca obie te prace będziemy mieć – zapewniła Moskwa.

Jak podał zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej MGMiŻŚ Przemysław Żukowski, trwają prace, które doprowadzą do stworzenia programu.
– Osobno jest analizowany zakres prac, który powinien być wykonany na istniejącej zabudowie hydrotechnicznej na Odrze skanalizowanej od Kędzierzyna-Koźla do Malczyc – wyjaśnił. Dodał, że chodzi o sprawdzenie, jaki zakres prac trzeba wykonać, aby podwyższyć klasę drogi wodnej do międzynarodowej Va.

– Drugi komponent projektu to badawcze wytyczne dla projektowania nowych stopni wodnych – poinformował Żukowski.

– Analizowane są wszystkie łuki, szerokość toru wodnego, elementy infrastruktury krzyżującej się w każdym kilometrze drogi wodnej, na każdym obiekcie, abyśmy wiedzieli, co trzeba poprawić, co zmienić, a w efekcie końcowym też ile to będzie kosztować – dodał.

Prace analityczne dotyczą też Kanału Śląskiego, który ma połączyć Wisłę z Odrą: chodzi o opracowanie podstawowych parametrów i koncepcji budowy. Analizy dotyczące Kanału Śląskiego także mają zakończyć się pod koniec lipca. Zadanie, które wykonuje Państwowy Instytut Geologiczny, polega – jak wyjaśnił Żukowski – na analizie różnych historycznych wariantów Kanału Śląskiego pod kątem dostępności i uwarunkowań hydrologicznych, hydrogeologicznych.

– Jest bardzo dużo uwarunkowań, które mogą wpłynąć na gospodarkę wodną w tym obszarze – powiedział przedstawiciel MGMiŻŚ. Dodał, że analizowane są funkcje środowiskowe, przeciwpowodziowe, retencyjne i rekreacyjne na przebiegu odcinka.

Zaznaczył, że konsultacje społeczne dotyczące kanału planowane są bardzo precyzyjnie po to, aby uniknąć jakichkolwiek niepokojów społecznych.

Żukowski, poruszając też kwestię kanału Dunaj-Odra-Łaba, zaznaczył, że dobrą wiadomością dla Polski jest to, iż z czeskiego studium wynika, że dla południowego sąsiada opłacalne jest wykonanie tzw. "gałęzi odrzańskiej" korytarza na terenie Czech. Prace nad analizami dotyczącymi kanału po polskiej stronie mają rozpocząć się w czwartym kwartale br.

Dodał, że ministerstwo pracuje także nad analizą transportową na drogach wodnych. – Zadaliśmy sobie pytanie, jakie ładunki będą pływały drogami wodnymi, w jakiej skali, skąd i dokąd, a także kiedy – powiedział Żukowski. Wyjaśnił, że analizowane były strumienie ładunków oraz miejsca potencjalnych portów i terminali, przy czym – jak zaznaczył - nie zostało wskazane, gdzie dokładnie miałyby powstać. Rekomendacje do lokalizacji mają być przedstawiane najpierw na poziomie powiatowym.

Analiza transportowa – zaznaczył Żukowski – obejmuje także drogę wodną Wisły.

Ministerstwo prowadzi też prace nad analizą kosztów i korzyści dla projektu modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej – poinformował Żukowski. Zadanie, które będzie zbierało wszystkie dotychczasowe wyniki ma się zakończyć w IV kwartale br.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5