Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych sporządzony przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ). Dokument ma usprawnić realizację budowy nowych nabrzeży w Gdańsku i Gdyni.
Zdaniem autorów projektu ustawy – zwarzywszy na aktualne i spodziewane trendy rynkowe w transporcie morskim, dotyczące m.in. wykorzystywania w żegludze co raz większych jednostek pływających, należy niezwłocznie stworzyć warunki do możliwie najsprawniejszej i najskuteczniejszej realizacji inwestycji polegających na budowie portów zewnętrznych.
Jak czy tamy w projekcie – „porty zewnętrzne są niezbędne do dalszej pozytywnej stymulacji polskiej gospodarki narodowej, szczególnie w zakresie obsługi rosnącego importu i eksportu. Inwestycje te przyczynią się do pełnego wykorzystania potencjału polskiej gospodarki. Prawidłowe funkcjonowanie i rozwój wielu podmiotów gospodarczych wymaga pełnego zabezpieczenia dostaw surowców, półproduktów, komponentów do produkcji, wyrobów gotowych itp. W wielu przypadkach substytutu dla transportu morskiego nie ma. Porty stanowiły, stanowią i będą stanowić swoiste ,,okna na świat". Aby mogły w pełni wypełniać tą bardzo ważną rolę – muszą być odpowiednio rozbudowane, także o składniki nowoczesnej, głębokowodnej infrastruktury w ramach portów zewnętrznych.”
Według MGMiŻŚ – problem wynika ze specyfiki prawa krajowego.
Ustawa ma określać zasady przygotowania, realizacji i finansowania inwestycji w zakresie budowy portów zewnętrznych w ramach rozbudowy portów morskich o podstawowych znaczeniu dla gospodarki narodowej. Proponowane w projekcie rozwiązania określają w szczególności:
- postępowanie poprzedzające wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę, w tym w szczególności zastąpienie konieczności uzyskania uzgodnień, pozwoleń, opinii, warunków, zgód lub stanowisk wymaganych przez przepisy odrębne procedurą uzyskania decyzji o lokalizacji inwestycji w zakresie portów zewnętrznych,
- organy wydające pozwolenie wodnoprawne oraz decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia,
- organy oraz termin wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji,
- zasady nabywania tytułu prawnego do nieruchomości oraz wypłaty odszkodowań,
- organy zarządzające mieniem powstałym w wyniku realizacji inwestycji.
Ponadto, wszelkie kwestie związane z oddziaływaniem na środowisko, w tym oddziaływaniem na obszary NATURA 2000 mają zostać rozstrzygnięte w toku oceny oddziaływania na środowisko w ramach decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydawanych dla inwestycji, co gwarantuje realizację przedsięwzięcia w sposób zgodny z wymogami ochrony środowiska.
Rozwiązania zaproponowane w ustawie mają umożliwić wybudowanie portów zewnętrznych w najkrótszym możliwym terminie. W rezultacie nastąpi m.in. lepsze wykorzystanie potencjału portów, dostosowanie ich do coraz bardziej wymagających warunków rynkowych, a także trwałe umocnienie ich pozycji na Bałtyku. W ramach działań inwestycyjnych planuje się rozbudowę portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu (Port Centralny w Gdańsku, Port Zewnętrzny w Gdyni oraz głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu).