Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) podtrzymuje, że jeszcze w tym roku ma ruszyć budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Jak podaje PAP – resort informuje, że ma to nastąpić w ostatnim kwartale 2018 roku, po zakończeniu konsultacji w związku z raportem oddziaływania na środowisko i po okresie lęgowym ptaków. W planach nie ma jednak ani słowa o jakimkolwiek przetargu na wyłonienie wykonawcy, a te w ostatnim czasie, w przypadku tego typu inwestycji, trwają bardzo długo.
Jak podaje Polska Agencja Prasowa – do 30 września Urząd Morski w Gdyni musi uzupełnić informacje w dokumentacji dotyczącej przekopu Mierzei Wiślanej. Wyjaśnienia mają dotyczyć m.in. budowy samego obiektu oraz wpływu inwestycji na obszary chronione. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie prowadzi postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przekopu Mierzei Wiślanej.
Jak
informowaliśmy w maju br. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej twierdzi, że budowa przekopu ma ruszyć jeszcze w tym roku. Z aktualnych informacji wynika, że resort podtrzymuje to stanowisko. – Na pewno będzie to ostatni kwartał 2018 roku po zakończeniu konsultacji w związku z raportem oddziaływania na środowisko i po okresie lęgowym ptaków – wyjaśniło biuro prasowe resortu. Jak jednak zaznacza ministerstwo –
nie ma jeszcze konkretnego harmonogramu prac i konkretnego terminu rozpoczęcia budowy kanału.
Ostatecznie oświadczenie, że „budowa ruszy” może oznaczać nie wbicie pierwszej łopaty, ale właśnie rozpoczęcie przetargu. W przypadku chęci faktycznego przekazania placu budowy wykonawcy trzeba by jeszcze przeprowadzić przetarg na jego wyłonienie. Na to, w obecnej sytuacji w branży budowlanej, w tak krótkim szanse są nikłe.
Dodatkowo, należy wziąć pod uwagę, że przeprowadzenie inwestycji nadal jest sprawą sporną. Przeciwne budowie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską jest
województwo pomorskie, na którego terenie ma się on znajdować. W ogólności łącznie
wpłynęło 10 zastrzeżeń do inwestycji.
W obecnej sytuacji nie wydaje się jednak aby MGMiŻŚ chciało prowadzić dalsze rozmowy nad zasadnością projektu.