Partnerzy serwisu:

 

Porty | Żegluga - Polska,Pomorskie

Na Mierzeję wkrótce wjedzie ciężki sprzęt. Umowa na przekop podpisana

| Elżbieta Pałys źródło: RI 04.10.2019

 

Więcej z regionu:

Polska
Pomorskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Umowa na wykonanie pierwszego etapu przekopu Mierzei Wiślanej podpisana. Wkrótce w okolicach miejscowości Nowy Świat na trasie w kierunku Krynicy Morskiej ma pojawić się ciężki sprzęt budowlany.
Urząd Morski w Gdyni podpisał w piątek 4 października umowę z konsorcjum N.V Besix, NDI S.A. I NDI Sp. z o.o. Kontrakt ma wartość 922,270 mln zł. Obejmuje pierwszy etap prac związanych z budową kanału żeglugowego łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.

Jak poinformował podczas uroczystości podpisania umowy Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, teraz inwestor ma 2 tygodnie na przekazanie placu budowy. – Jesteśmy gotowi bardzo szybko wejść na budowę – zadeklarowała Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes NDI, członka konsorcjum, które będzie realizowało tę inwestycję. Dodała, że to szóste przedsięwzięcie realizowane wspólnie przez Besix oraz NDI.   

Inwestycja obejmuje budowę kanału o głębokości 5 m, maksymalnej szerokości użytkowej ok. 120 m i długości ok. 1350 m. Kanał ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m i szerokości 20 m.

Główną częścią ma być śluza o długości ok. 270 m. Nad kanałem, po żeglugowym na Mierzei Wiślanej, po obu stronach śluzy mają powstać dwa mosty obrotowe, które zapewnią ciągły ruch kołowy na drodze wojewódzkiej nr 501 – to uczęszczana przez turystów trasa od strony Gdańska w kierunku m.in. Krynicy Morskiej. Zaplanowano także budowę sztucznej wyspy o powierzchni 100 ha - tam w przyszłości mają być nowe siedliska fauny i flory (wyspa będzie wykonana wraz z przekopem w ramach pierwszego etapu prac).

Sama droga wojewódzka także będzie rozbudowa o 6,85 km – powstaną m.in. nowe odcinki drogi, cztery skrzyżowania, ciągi piesze i rowerowe. Przebudowane będą także odcinki dróg leśnych i droga gminna.

Jak informował szef Urzędu Morskiego w Gdyni, roboty zaczną się od budowy przyczółków i nabrzeży od strony Zalewu Wiślanego. Będą zmierzały do tego, by zapewnić możliwość transportowania drogą wodną materiałów potrzebnych do realizacji tego zadania. – To jest priorytetowe – powiedział.

Przypomniał, że przy realizacji prac będą obowiązywały rygory związane z ochroną środowiska – dotyczą one m.in. pór dnia jak i pór roku, w których roboty będą mogły być prowadzone.

Decyzja środowiskowa dla tego zadania została wydana w grudniu 2018 roku. Miała rygor natychmiastowej wykonalności, więc na jej podstawie wykonana został wycinka drzew w miejscu gdzie planowany jest przekop. Do tej pory jednak Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska rozpatruje odwołania od tej decyzji.

Koszty pierwszego etapu prac były szacowane na 718 mln zł. W tej kwocie nie zmieściła się jednak żadna z sześciu złożonych ofert. Budżet inwestora został zwiększony.
Według zapowiedzi pierwsze statki będą mogły przepłynąć planowanym kanałem w 2022 roku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5