Połączenia ro-ro to jeden z głównych segmentów rynku żeglugowego obsługiwany przez Port Gdynia. Przy nabrzeżu Rumuńskim, zacumował wyjątkowo duży statek armatora FinnLines o nazwie Finnsun. Port Gdynia posiada już od wielu lat regularne połączenia liniowe z fińskimi portami. Statki odwiedzają port 4 razy w tygodniu.
Tym razem testowane jest zupełnie nowe połączenie. Finnsun a za zadanie przetransportować między innymi papier bezpośrednio z Gdyni do angielskiego portu Tilbury. Finnsun został zbudowany w 2012 roku i aktualnie pływa pod banderą Finlandii. Jest to statek pasażersko-towarowy przystosowany do przewozu pasażerów oraz ładunków i pojazdów (samochodów osobowych, ciężarówek lub wagonów kolejowych). Liczy ponad 218 m długości i posiada linię ładunkową o długości ponad 4 km.
Cele dotyczące żeglugi ro-ro zawarte są w Strategii Rozwoju Zarządu Morskiego Portu Gdynia, w której. Aktualnie w Porcie Gdynia trwa postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy studium wykonalności dla inwestycji związanej z modernizacją nabrzeży: Czeskiego, Rumuńskiego, Stanów Zjednoczonych i ramp ro- ro.
Zawinięcie statku ma charakter testowy, co w przyszłości może zaowocować kolejnym stałym połączeniem.