Partnerzy serwisu:

 

Porty | Porty i terminale - Pomorskie

Ostatni kołek tyczący kanał przez Mierzeję wbity. Kaczyński: Przez tę inwestycję pokazujemy, że mamy pełną suwerenność

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 16.10.2018

 

Ostatni kołek tyczący kanał przez Mierzeję wbity. Kaczyński: Przez tę inwestycję pokazujemy, że mamy pełną suwerenność
fot. twitter/ MGMiŻŚ

 

– Polska przez wiele lat żyła w sytuacji państwa niesuwerennego. Dzisiaj poprzez przekopanie tego kanału (przez Mierzeję Wiślaną – dop. red.) pokazujemy ostatecznie, że także na tych ziemiach mamy pełną suwerenność – powiedział podczas konferencji prasowej w Kątach Rybackich prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński. Podczas wydarzenia wbito ostatni słupek wytyczający przebieg kanału przez Mierzeję Wiślaną. Poza prezesem PiS, w briefingu brali udział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz Jerzy Wilk, obecny prezydent Elbląga kandydujący na kolejną kadencje.
Kaczyński: Mamy do tego prawo

– Trwało to długo wiele lat, ale jednak to się już rozpoczyna. Wiem, że były zastrzeżenia formowane przez część środków masowego przekazu, ale mamy pełne prawo uczynić co to za chwilę zostanie uczynione, czyli zakończyć ten proces tyczenia. A jeśli chodzi o inne dokumenty których zatwierdzenie jest potrzebne dla rozpoczęcia budowy to wydaje się że to jest kwestia najbliższych tygodni. Wszystko na to wskazuje – mówił Jarosław Kaczyński. – Więc można powiedzieć że udało się, bo kiedy budowa się rozpocznie to wtedy już będzie można powiedzieć że klamka zapadła, że ten kanał powstanie i że problem z którym Elbląg żyje, już od wielu dziesięcioleci, właściwie od chwili kiedy powrócił do Polski, będzie rozwiązany – dodawał.

Jak zaznaczał prezes PiS – Elbląg powinien być portem powinien być portem uzupełniający wobec portów trójmiejskich. – Powinien być portem znaczącym i to z całą pewnością przyczyni się także do jego rozwoju gospodarczego i do rozwoju gospodarczego całego regionu. To jest ten cel główny – mówił.

Niemniej jednak, Kaczyński podkreślał, że jest także inny cel. – Mianowicie Polska przez wiele lat żyła w sytuacji państwa niesuwerennego. Dzisiaj poprzez przekopanie tego kanału pokazujemy ostatecznie, że także na tych ziemiach mamy pełną suwerenność. No bo wiadomo kto nie chciał się kiedyś na to godzić. (…) W ten sposób będziemy po prostu mogli robić to co jest potrzebne w Polsce potrzebne temu regionowi i nikt nie będzie w stanie nam w tym przeszkodzić – zaznaczał.

Łopata wbita, ale budowa nie ruszy

Przy zapowiadaniu dzisiejszego wydarzenia nazywano je „wbiciem pierwszej łopaty”. Oznaczałoby to, że właśnie ruszają prace budowlane. Tak jednak się nie stanie. Sytuacja wygląda tak, że obecnie inwestycja nie ma wydanej Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach (prowadzone są konsultacje społeczne) oraz pozwolenia na budowę. Dodatkowo, nawet nie rozpisano jeszcze przetargu na znalezienie wykonawcy przedsięwzięcia. Obecnie na miejscu, gdzie powstanie kanał żeglugowy trwają prace geologiczne i geodezyjne, a na Zalewie Wiślanym badania ferromagnetyczne. Są to jednak prace początkowe, a sama inwestycja jest na etapie przygotowawczym.

Pomimo to dziś, 16 października, zorganizowana została konferencja prasowa, podczas której symbolicznie wbito ostatni słupek wytyczający trasę kanału i nadano jej charakter uroczysty, który miałby sugerować, że inwestycja w końcu startuje. Dzięki takiemu działaniu Prawo i Sprawiedliwość może ogłosić, że wywiązało się z obietnicy rozpoczęcia budowy kanału łączącego Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym w 2018 roku.

Nie bez związku wydaje się także bliskość wyborów samorządowych, które odbędą się w najbliższą niedzielę (21 października). W wydarzeniu brał w końcu udział również kandydat na prezydenta Elbląga z ramienia PiS – Jerzy Wilk. To właśnie rejon elbląski ma zyskać najwięcej na tej inwestycji, dzięki otworzeniu nowej drogi do tamtejszego portu, który obecnie jest w słabej sytuacji.

Komentarz województwa pomorskiego

Pomijając fakty dotyczące tego, że rzeczywiste prace budowlane na tej inwestycji nie ruszą jeszcze co najmniej przez kilka miesięcy, dochodzi sprawa kwestionowania zasadności budowy przekopu przez wiele stron. Jak można odczytać z rządowych działań nie wygląda na to aby Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) było chętne dojść do porozumienia z oponentami.

Po tym jak województwo pomorskie opublikowało zastrzeżenia do przedsięwzięcia MGMiŻŚ stwierdziło jedynie, że „taka postawa jest zadziwiająca”. Dodatkowo, przedstawicielom tego regionu zarzucano później współpracę ze stroną rosyjską, która również sprzeciwia się przekopaniu Mierzei Wiślanej (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).

Sprawę skomentował Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, którego samorząd jest przeciwny przekopowi. – To kuriozalna sytuacja – komentuje marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. – Przecież żadna z kluczowych decyzji dotyczących przekopu nie została jeszcze wydana. Czy mamy więc uznać, że rząd PiS ignoruje przepisy prawa obowiązujące w Polsce? Jak traktować taką nagłą nonszalancję? Zwłaszcza mając w pamięci, jak jeszcze niedawno CBA kontrolowało przez długie miesiące urzędy marszałkowskie w całym kraju, sprawdzając m.in. to, czy wszystkie inwestycje finansowane ze środków unijnych są realizowane zgodne z prawem i z istniejącymi dokumentami – dodaje marszałek.

Decyzja środowiskowa dla budowy przekopu prawdopodobnie zostanie wydana pod koniec listopada. Samorząd Województwa Pomorskiego w tej chwili przygotowuje kolejne uwagi odnoszące się do opublikowanego przez RDOŚ Aneksu do raportu o oddziaływaniu na środowisko.

Ponadto, przedstawiciele województwa pomorskiego przypominają, że symboliczne wbicie pierwszej łopaty, mające rozpoczynać budowę przekopu odbyło się już dwukrotnie. 14 października 2015 roku podczas ówczesnej kampanii przed wyborami do parlamentu wbił ją w Kątach Rybackich poseł PiS Andrzej Jaworski. A cztery lata wcześniej (w 2011 roku) w tym samym miejscu wbijała łopatę Anna Fotyga.

Przekop Mierzei Wiślanej

Koszt budowy przekopu oszacowano na ok. 880 mln zł. Kwota ta była jednak szacowana już jakiś czas temu. W tej sytuacji, biorąc pod uwagę ostatnie wzrosty cen w branży budowlanej, może być ona nieaktualna. Jak podaje strona rządowa – inwestycja ma w całości być finansowana z budżetu państwa.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, czyli zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.

Obecnie jako datę oddania inwestycji do użytku podawany jest 2022 roku. Głównymi zaletami realizacji projektu ma być ożywienie portu w Elblągu. Z tego powodu inwestycja jest popierana przez województwo warmińsko-mazurskie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS