Prezydent RP 24 stycznia podpisał ustawę o ratyfikacji europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym, czyli Konwencji AGN. Tym samym przyjęliśmy zobowiązania w zakresie dróg wodnych.
Na mocy Konwencji, jako kraj jesteśmy zobligowani, by dostosować główne drogi wodne do co najmniej IV klasy żeglowności (głębokość tranzytowa na szlaku min. 2,5 m). Przyjęliśmy obowiązki, ale zyskamy dzięki temu możliwość korzystania z funduszy TEN-T. Tylko osiągnięcie parametrów IV klasy żeglowności uprawnia bowiem do korzystania z tego źródła.
– Przystąpienie do Konwencji AGN jest jednym z priorytetów Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej – podało w komunikacie ministerstwo. Równolegle mają być podejmowane działania na rzecz rozbudowy lub modernizacji śródlądowych dróg w Polsce. W czerwcu 2016 r. rząd przyjął „Założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce do roku 2020 z perspektywa do 2030”. To strategiczny dokument, na którym będą się opierały kolejne działania. Jest on spójny z postanowieniami Konwencji AGN.
Porozumienie wskazuje dziesięć polskich portów śródlądowych o międzynarodowym znaczeniu. Są to: Świnoujście, Szczecin, Kostrzyn, Wrocław, Koźle, Gliwice, Gdańsk, Bydgoszcz, Warszawa i Elbląg.
Obecnie drogi wodne w Polsce, z wyjątkiem krótkich odcinków na dolnej Odrze, nie spełniają minimalnych międzynarodowych warunków żeglowności określonych przez Konwencję AGN. Jednak jako członek porozumienia, zobowiązaliśmy się do ich zapewnienia na drogach wodnych o znaczeniu międzynarodowym, tzw. klasy E.
Przed kolejną rewizją sieci TEN-T w 2023 r. Polska powinna mieć gotowe i przyjęte programy przebudowy dróg wodnych, wskazanych do wpisania do sieci TEN-T.