W lipcu br. spółka Polskie LNG, będąca inwestorem terminalu w Świnoujściu, ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej rozbudowy infrastruktury. Głównym celem inwestycji jest zwiększenie mocy regazyfikacyjnej Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie wszystkich niezbędnych pozwoleń na budowę na rozbudowę Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. Obecnie moc regazyfikacyjna Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego wynosi obecnie 5 mld m3, a po zakończeniu przedsięwzięcia ma osiągnąć poziom 7,5 mld m3.
Początkowo termin składania ofert mijał 14 sierpnia br. Jednak w opublikowanym dziś dokumencie przełożono go na 17 sierpnia br. Podczas oceny propozycji zamawiający będzie brał pod uwagę cenę (90%) oraz termin wykonania (10%).
Spółka Polskie LNG jest inwestorem projektu, z kolei koordynatorem prac związanych z budową terminalu LNG i portu zewnętrznego w Świnoujściu jest firma Gaz-System.
Rozważany przez Gaz-System zakres rozbudowy terminalu obejmuje m.in. budowę drugiego stanowiska statkowego, budowę bocznicy kolejowej w celu uruchomienia przeładunku LNG na kolej oraz budowę trzeciego zbiornika LNG.
– LNG stało się jednym z najbardziej perspektywicznych paliw na zmieniającym się dynamicznie rynku Europy Środkowo-Wschodniej. Dzięki rozbudowie terminalu w Świnoujściu będziemy aktywnym graczem na tym rynku. Zyskamy dzięki temu dodatkowe możliwości odbioru i przesyłu gazu oraz zwiększymy konkurencyjność polskiego terminalu. Opierając się na obecnym postępie technologicznym w branży LNG i wdrożeniu innowacyjnych rozwiązań, Gaz-System będzie mógł wybrać optymalną drogę rozwoju infrastruktury i usług terminalu. W ten sposób w pełni wykorzystamy potencjał rynkowy regionu – powiedział Tomasz Stępień, prezes zarządu Gaz-System.