Partnerzy serwisu:

 

Porty | Porty i terminale - Gdańsk

Port Gdańsk: Chcemy być najwięksi na Bałtyku

| Kasper Fiszer źródło: RynekInfrastruktury.pl 21.05.2018

 

Port Gdańsk: Chcemy być najwięksi na Bałtyku
fot. Yanek / fotopolska.eu, lic. CC BY-SA 3.0

Zobacz więcej na temat:

Port Gdańsk
Łukasz Greinke

Więcej z regionu:

Gdańsk

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Inwestycje realizowane przez różne podmioty, a mające na celu poprawę funkcjonowania portu w Gdańsku, mają pochłonąć do końca 2020 r. kilka miliardów zł. – Jestem przekonany, że te pieniądze w gigantycznym tempie zostaną podwojone, a inwestycje będą miały bardzo duży wpływ na wpływy budżetowe naszego kraju – twierdzi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
– Nasze plany są bardzo ambitne: cel, który nam przyświeca, to być największym portem na Bałtyku – zadeklarował podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Łukasz Greinke, prezes zarządu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. – Śmiem twierdzić, że po pierwszym kwartale jesteśmy już blisko podium – deklarował. W 2017 r. w porcie przeładowano 40,6 mln ton ładunków, a trend jest istotnie wzrostowy.

Czy uda się przeładować 50 mln ton?

– Porównując kwartał do kwartału, widzimy, że przeładunki wzrosły o 47 proc. W związku z tym już w tym roku mierzymy w 50 mln ton – deklarował prelegent. W utrzymaniu tendencji wzrostowej pomóc mają inwestycje w rejonie portu dokonowane przez kontrahentów. Wśród najważniejszych Łukasz Greinke wymienił te realizowane przez OT Logistics i Polski Cukier.

Panelista wskazywał, że port cały czas inwestuje w infrastrukturę służącą przeładunkowi masowych materiałów energetycznych. W najbliższych latach kierunek prac ma skupiać się natomiast na projektach, których szybkie zakończenie jest konieczne w związku z końcem perspektywy finansowej UE. Najważniejsze z prac to pogłębienie toru wodnego w porcie wewnętrznym, budowa nowych nabrzeży o długości ok. 5 km i stworzenie nowych dróg pozwalających na dostęp do terminali w porcie zewnętrznym.

Kolejne etapy budowy Portu Północnego w odpowiedzi na potrzeby rynku

– To działania, na które wydamy łącznie ok. 600 mln zł – wyliczał prezes ZMPG. Wskazywał też, że w dłuższym horyzoncie czasowym priorytetową, a wręcz flagową inwestycją ma być Port Centralny z kilkoma nabrzeżami i terminalami. – Już podpisaliśmy umowę na opracowanie bardzo rozwiniętej, jeśli chodzi o kwestie techniczne, koncepcji [budowy] – relacjonował prelegent.

Jak tłumaczył, spośród kilku wariantów wybrany zostanie taki, który pozwoli na dogodne etapowanie inwestycji. – Mamy świadomość, że będziemy odpowiadać na zapotrzebowanie rynku – zapewniał. – To infrastruktura bardzo droga, więc decyzja o budowaniu jej „ot tak sobie”, na zasadzie „zobaczymy, co tam przyszłości powstanie”, byłaby skrajnie nieodpowiedzialna – oceniał. – Tego nie robimy, ale chcemy być bardzo dobrze przygotowani [by reagować na pojawiające się potrzeby] – dodał.

Poprawa dostępu od strony morza i lądu

Według deklaracji Łukasza Greinke zarządca przygotowuje się także do komercjalizacji terenów w bezpośrednim zapleczu portu. – Systematycznie je oczyszczamy i wycinamy zbędną roślinność, aby uczynić te tereny inwestycyjnymi w stanie „developerskim”, przygotowane do sprzedaży – tłumaczył. – Chcemy, by proces inwestycyjny w przypadku pojawienia się nowego inwestora nie był przewlekły – zapewniał.

Prelegent podkreślał także dużą wagę inwestycji dostępowych realizowanych poprzez Urząd Morski. – Do końca 2020 r. zostanie wydane na tę infrastrukturę ok. 1,5 mld zł – wyliczał. Dodał, że równie istotne są prace realizowane przez PKP PLK, które poprawią dostęp do portu od strony lądu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS