Bez wyboru oferty zakończyła się procedura sprzedaży akcji spółki Port Gdański Eksploatacja. Złożone oferty są za niskie w stosunku do obecnej wartości spółki oraz sytuacji geopolitycznej – uznał Port.
Procedura związana ze sprzedażą pełnego pakietu akcji spółki Port Gdański Eksploatacja ruszyła na początku 2021 r. Zainteresowanych kupnem było 7 podmiotów, z których do kolejnego etapu zakwalifikowano 5, a po przeprowadzeniu postępowania due diligence wpłynęły 3 oferty.
Do etapu negocjacji zakwalifikowano dwóch potencjalnych inwestorów, a potem jednemu z nich udzielono czasowej wyłączności na udział w negocjacjach.
W międzyczasie zmieniła się jednak sytuacja geopolityczna. Ponowna analiza ofert, z uwzględnieniem obecnych uwarunkowań wskazała, że są one niższe niż aktualna wartość spółki. Inwestor, któremu udzielono wyłączności na negocjacje otrzymał możliwość przedstawienia oferty z uwzględnieniem nowej sytuacji, ale propozycja, która wpłynęła nie spełniła oczekiwań – w ocenia władz portu była poniżej wartości spółki a ponadto nie uwzględniała nowych potrzeb w zakresie inwestycji. Tym samym postępowanie zakończono bez wyboru oferty.
– Złożone oferty nie spełniają naszych oczekiwań z kilku względów. Sytuacja spółki jest znacząco inna niż w dniu, w którym ogłaszaliśmy postępowanie. Aktualna wycena spółki jest wyższa niż w momencie rozpoczęcia postępowania w 2021 roku. W wyniku niespodziewanej zmiany otoczenia geopolitycznego w jakim działa spółka i zwiększonego zapotrzebowania na usługi, PGE S.A. realizuje obecnie historyczne wyniki i przeładowuje miesięcznie prawie milion ton ładunków. Dzięki temu spółka sukcesywnie odrabia dług technologiczny inwestując w mobilny sprzęt przeładunkowy i zwiększając tym samym możliwości przeładunkowe. Spółka potrzebuje aktualnie partnera, który w dłuższej perspektywie, co najmniej 10. letniej zapewni jej odpowiednie wolumeny i masę ładunkową – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk cytowany w komunikacie.
PG Eksploatacja w ciągu 11 miesięcy 2022 roku przeładowała 3,6 mln ton węgla. To o 295 proc. więcej niż rok wcześniej. Tylko w listopadzie przeładowano ponad 750 tys. ton węgla. To konsekwencja m.in. wzmożonych potrzeb w zakresie transportu morskiego po wybuchu wojny w Ukrainie. Jak podaje port, rok 2022 może zakończyć się historycznym wynikiem na poziomie 6,5 mln ton przeładunków, a to wynik dwa razy wyższy niż w ubiegłym roku.
PGE prowadzi działalność na ponad 89 ha. w Porcie Wewnętrznym i realizuje przeładunki w oparciu o 5 nabrzeży. Gdański Port przypomina, że w latach 2021-2022 zainwestowano 28,5 mln zł w zakupy sprzętu, który zwiększa możliwości przeładunkowe – mowa m.in. o żurawiach portowych, ładowarce, koparce czy wagach samochodowej i kolejowej.
Obecnie realizowana jest kolejna transakcja, związana z zakupem żurawi i dwóch wozów widłowych za kwotę ponad 50 mln zł – poinformował Port.