Partnerzy serwisu:

 

Porty | Intermodal i logistyka - Gdynia

Port Gdynia – skandynawski łącznik

| Redakcja źródło: RynekInfrastruktury.pl/ Władysław Jaszowski, Rada Interesantów Portu Gdynia 03.07.2018

 

Port Gdynia – skandynawski łącznik
fot. LD

Zobacz więcej na temat:

Port Gdynia
Intermodal

Więcej z regionu:

Gdynia

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Port zrodził miasto, ale ich wspólny szybki rozwój, w tym bez mała stuletnim małżeństwie, stawiał obu partnerów, od czasu do czasu, po przeciwnych stronach. Gdynia – port i miasto. Z biegiem lat, im bardziej rozrastało się miasto, otaczając port zwartym pierścieniem domów i ulic, tym bardziej port musiał szukać nowych obszarów aktywności, by utrzymać się na powierzchni zmieniających się wymogów handlu morskiego. Gdy, jeszcze przed pół wiekiem istniała, zarządzona odgórnie specjalizacja portów, port gdyński mógł pewniej spoglądać w przyszłość. Był niezbędny, gdyż był jedynym dedykowanym do przeładunków drobnicy. Transformacja gospodarcza skłoniła pozostałe porty o podstawowym znaczeniu do uniwersalności. Dla Portu Gdynia nastał czas poszukiwania przewag jedną z nich może być dobre połączenie ze Szwecją.
Projekt obchodzi jubileusz, gdyż jego pierwsze wersje narodziły się w 1928 roku jako tzw. trajekt , czyli plan ruchomego mostu kolejowego (promu) łączącego, niezależnie od siebie Gdynię ze Sztokholmem, Ystad i Karlskroną. Kolejne jego przybliżenia były w latach 1932 i 1946, z wieloletnią przerwą na czasy słusznie minione, i modyfikacjami dekady gierkowskiej, aż po początki III RP, kiedy to idea trwałego połączenia Gdyni ze Skandynawią znalazła umocowanie w szwedzkim przewoźniku promowym Stena Line, a w początkach nowego XXI wieku w obsługiwanej przez niego autostradzie morskiej Gdynia – Karlskona i korytarzu Bałtyk – Adriatyk, wynikających z przynależności Polski do Unii Europejskiej i tworzonych przez nią sieci korytarzy bazowych TEN-T. Obecnie, w oba projekty zaangażowanych jest 9 celowych i współpracujących organizacji i stowarzyszeń po obu stronach Bałtyku. By do tego doszło, na przestrzeni tych lat Polska i państwa skandynawskie, głównie Szwecja uczestniczyły w ponad 16 inicjatywach, mających doprowadzić do materializacji trwałego połączenia Gdyni ze Skandynawią.

W dawnym Dworcu Morskim w Gdyni a obecnym Muzeum Emigracji, historyczna zaszłość i bogata już w dokonania teraźniejszość wspomnianego połączenia przez Bałtyk, szukały przełożenia na najbliższą dekadę przyszłości. Koordynatorzy unijni: prof. Kurt Bodewig (do spraw VI TEN-T Bałtyk – Adriatyk, czyli Gdynia/Gdańsk - Rijeka/Triest) i Brian Simpson (do spraw autostrad morskich) postanowili zaznajomić się z potencjałem stojącym za, i możliwościami, będącymi przed oboma realizowanymi już projektami, celem podjęcia decyzji o włączeniu Autostrady Morskiej Gdynia -Karlskrona do Korytarza Bałtyk - Adriatyk i przedłużenia go o dodatkowe połączenie - multimodalną trasę komunikacyjną, tzw. Baltic Link w Skandynawii - biegnące od Karlskrony przez Alvestę do Goeteborga, co możliwe byłoby w przewidzianej na rok 2023 rewizji planów sieci TEN-T. Obaj koordynatorzy poparli bowiem inicjatywę konsolidowania współpracy trans granicznej i gospodarczej dla skutecznego wystąpienia obu krajów o taką decyzję do Komisji Europejskiej.

W spotkaniu zainteresowanych stron uczestniczyło odpowiednio: w Gdyni (11 czerwca) – 93 przedstawicieli 30 instytucji i władz obu krajów, regionów i miast, w tym polskich ministerstw: Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Infrastruktury, Inwestycji i Rozwoju; samorządów województw: pomorskiego, kujawsko-pomorskiego, zachodniopomorskiego i wielkopolskiego, Gdyni i Gdańska a w Karlskronie (12 czerwca) w Muzeum Marynarki Wojennej Stumholmen – 45 osób, reprezentujących oprócz partnerów polskich, szwedzkie Ministerstwo Przedsiębiorczości i Innowacji, Szwedzką Administrację Transportu, 12 szwedzkich miast i regionów, tym Karlskronę, Alvestę, Goeteborg i Region Blekinge, będący partnerem wiodącym projektu flagowego TENTacle, obejmującego połączenie Baltic Link.

Po prezentacjach licznych tematów i dyskusjach panelowych uczestnicy spotkania uznali, że celowym jest wystąpienie do rządów Polski i Szwecji o uznanie znaczenia i wagi dla obu krajów przedłużenia Korytarza Bałtyk – Adriatyk o Autostradę Morska Gdynia – Karskrona i Baltic Link. Wsparciem tego było podpisanie porozumienia o utworzeniu w tym celu platformy współpracy pomiędzy Stowarzyszeniem Miast Autostrady Bursztynowej, Stowarzyszeniem Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk - Adriatyk i Baltic Link Association, w którym występują oni do Rządu RP o uznanie Korytarza Bałtyk - Adriatyk za „Wielki Projekt dla Polski”.

Do roku 2030 wszystkie korytarze unijnej sieci bazowej TEN-T , wraz z portami i miastami bazowymi mają być w 100% dostępne do nieskrępowanego i bezproblemowego użytkowania, łącząc Europę.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS