Partnerzy serwisu:

 

Porty | Porty i terminale - Pomorskie,Gdynia

Port Gdynia: Możliwość obsługi większych statków i dłuższych pociągów

| Kasper Fiszer źródło: RynekInfrastruktury.pl 23.05.2018

 

Port Gdynia: Możliwość obsługi większych statków i dłuższych pociągów
Tereny stoczni Nautafot. I, Jack11 Poland, lic. CC BY-SA 3.0

Zobacz więcej na temat:

Port Gdynia
Adam Meller

Więcej z regionu:

Pomorskie
Gdynia

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W najbliższych latach największe inwestycje w Porcie Gdynia związane będą z infrastrukturą kolejową. Istotnym elementem rozwoju ma być także budowa nowych terminali – intermodalnego związanego z transportem kolejowym, kontenerowego do obsługi największych statków i promowego służącego podróżującym do Skandynawii. Barierą rozwoju jest natomiast deficyt możliwych do zakupu terenów położonych w sąsiedztwie portu.
O szerokich planach inwestycyjnych mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Adam Meller, prezes zarządu Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Podzielił on planowane działania na dwie grupy: obejmującą projekty realizowane obecnie lub przygotowywane do realizacji w najbliższym terminie oraz te planowane z myślą o perspektywie kilkunastu lat. Te ostatnie mają służyć m.in. zapewnieniu możliwości przyjmowania coraz większych statków.

Sprawą priorytetową jest usprawnienie dojazdu koleją

– Jeżeli chodzi o najbliższą perspektywę, to najważniejsza jest poprawa dostępu kolejowego do portu – ocenił panelista. Zgodnie z zamierzeniami PKP Polskich Linii Kolejowych w pierwszej kolejności modernizowany ma być układ torowy na terenie samego portu. – To potrwa do 2020 r. Dalsze działania to budowa [modernizacja] linii 201, czyli stworzenie dojazdu z ominięciem całego Trójmiasta – opisywał.

W opinii prezesa ZMPG inwestycja ta jest bardzo istotna, bo dziś możliwość wywozu towarów istnieje w zasadzie tylko w godzinach późnowieczornych i nocnych. Standardowa trasa przez Tczew jest bowiem bardzo obciążona ruchem pasażerskim. Uzupełnieniem działań ogólnopolskiego zarządcy infrastruktury kolejowej ma być budowa nowego terminala intermodalnego, który będzie mógł obsługiwać składy o długości do 750 m. Powstanie on w zachodniej części gdyńskiego portu.

Deficyt terenów rozwojowych w bezpośrednim sąsiedztwie portu

Wśród inwestycji niekolejowych Adam Meller wymienił m.in. budowę nowej obrotnicy, która pozwoli przyjmować w porcie statki o długości 400 m. Przebudowana ma zostać natomiast część nabrzeży. Pogłębiane do 16 m są kanały portu wewnętrznego. – To również pozwoli nam na to, że największe statki będą mogły wejść do naszego portu – wskazywał prelegent. Rozpoczęła się już także budowa nowego publicznego terminala promowego.

W dalszej perspektywie powstać ma zaś nowy terminal kontenerowy mogący obsługiwać największe statki. – Będzie on położony poza falochronem portu, skomunikujemy go oczywiście torami kolejowymi i przyszłą drogą z całym zapleczem lądowym – zapowiedział. Port najprawdopodobniej nie będzie się rozwijał natomiast poprzez zajmowanie nowych terenów w samej Gdyni. – Jesteśmy w dość specyficznej sytuacji, ponieważ miasto dosyć szczelnie otoczyło nasz port – tłumaczył prezes ZMPG. – Jeśli jest to możliwe, kupujemy niewielkie skrawki terenu. Ostatni nasz zakup to działki byłej stoczni Nauta [przy ul. Waszyngtona] – dodał. Problem braku możliwości rozwojowych w tym zakresie ma zostać rozwiązany poprzez stworzenie obszaru logistycznego w gminie Kosakowo połączonych z portem tzw. Drogą Czerwoną.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS