Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Porty | Porty i terminale - Hamburg

Port Hamburg. Dwucyfrowy wzrost w przewozach lądowych koleją

| inf. pras. źródło: inf. pras. 20.02.2020

 

Port Hamburg. Dwucyfrowy wzrost w przewozach lądowych koleją
fot. Port Hamburg

Więcej z regionu:

Hamburg

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Port w Hamburgu podsumował przeładunki za rok 2019. Uwagę zwraca między innymi dwucyfrowy wzrost udziału kolei w przewozach lądowych.
Największy uniwersalny port Niemiec uzyskał w roku 2019 dobre rezultaty w przeładunkach morskich osiągając wynik 136,6 miliona ton (+1,1%). Hamburg zdołał utrzymać dobrą pozycję pomimo osłabienia w globalnym handlu i istniejących sankcji handlowych.

– Hamburski port jest nie tylko jednym z najważniejszych hub’ów logistycznych w Europie, ale także motorem miejsc pracy w Hamburgu i daleko poza nim – powiedział senator Michael Westhagemann. – Tych łącznie niemal 165 000 bezpośrednio i pośrednio zatrudnionych przyczyniło się do tego, że możemy rozpocząć nowy rok ze szczególnie pomyślnymi liczbami. Z bardzo wyraźną nadwyżką w przeładunkach kontenerowych, wzrostem w przeładunkach morskich i nieproporcjonalnie wysokim przyrostem ekologicznych przewozów kolejowych w relacji z zapleczem portu widać, że hamburski port jest na dobrym kursie. Jasne jest przy tym także, że nie możemy z naszym sukcesem spocząć na laurach. Dlatego niestrudzenie podwyższamy wydajność portu: wielkie projekty jak dostosowanie toru wodnego i odbudowywane mosty Rethe i Kattwyk są ważnymi aktywami dla klientów portu na całym świecie.

W tak ważnych dla hamburskiego portu przewozach lądowych bardzo ekologiczny transport kolejowy kontenerów zdołał wzrosnąć dwucyfrowo. Koleją między terminalami w porcie a zapleczem lądowym portu przewieziono w 2019 roku łącznie 2,7 miliona TEU. Oznacza to wzrost o 10,4% i nowy rekord dla kolei portowej. Po jej sieci przemieszczało się w 2019 r. około 62 000 pociągów z 1,7 miliona wagonami. Łącznie przewieziono 48,2 miliony ton ładunków (+3,0%).

W przewozach lądowych port-zaplecze transport kolejowy, drogowy i rzeczny śródlądowy łącznie przewiozły 5,8 miliona TEU (+7,8%) i 97,5 miliona ton (+0,8%). Udział kolei w ruchu lądowym wyniósł w 2019 r. w ruchu kontenerowym 46,3 % a w odniesieniu do masy ładunków 49,4% (+1,0%). Udział transportu drogowego wyniósł 41,4%, a żeglugi śródlądowej 9,2%. – Z osiągniętym rekordowym wynikiem Hamburg ugruntowuje swoją pozycję czołowego europejskiego portu kolejowego i przyczynia się dzięki przenoszeniu ładunków na szyny i barki do odciążenia drogi – podkreślił Ingo Egloff, członek zarządu Hafen Hamburg Marketing. Ta mocna pozycja bazuje w dużej mierze m.in. na wielkiej liczbie połączeń liniowych, które łączą Hamburg z większością z ponad 1000 portów morskich na świecie. – Obok zapoczątkowaniu czterech nowych liniowych połączeń transatlantyckich, które przyniosły silny wzrost w ruchu kontenerowym z USA i Meksykiem, także nowe linie z Azją i z Indiami, jak również dwie linie wielozadaniowe przyczyniły się do wzrostu przeładunków. Ten pozytywny impuls pozostaje z nami w roku 2020 – wyjaśnił Axel Mattern, drugi członek zarządu HHM.

– Przed rokiem w tym samym miejscu powiedziałem, że hamburski port jest ponownie na fali wzrostu. Te aktualnie prezentowane dane za rok 2019 dowodzą to dobitnie – i powinny też przekonać wszystkich, którzy w temacie portu raczej sceptycznie patrzyli w przyszłość – powiedział Jens Meier, CEO Hamburg Port Authority. – Aby utrzymać port na jednoznacznym kursie sukcesu, inwestujemy dalej konsekwentnie w infrastrukturę i cyfryzację. Przykładowo HPA osiągnęło w ostatnich tygodniach w budowie nowego mostu kolejowego Kattwyk i nowego połączenia terminalu Burchardkai istotne kamienie milowe. Obie inwestycje uczynią nasz port jeszcze bardziej efektywnym i przygotowanym na przyszłe wyzwania.

W morskich przewozach z Chinami, najważniejszym partnerem handlowym Hamburga, zostało przeładowanych w roku 2019 w Hamburgu łącznie 2,6 miliona TEU (+1,7%). – Skutki koronawirusa na wolumen handlu zagranicznego z Chinami nie dają się jeszcze dokładnie określić. Może jednak dojść do znaczących spadków w zależności od długości i skali ograniczeń w chińskiej gospodarce, które następnie z pewnym przesunięciem czasowym znajdą odzwierciedlenie w przeładunkach chińskich ładunków w Hamburgu. To będziemy mogli ocenić najwcześniej pod koniec pierwszego kwartału”, szacuje Mattern. Zarząd HHM wychodzi z założenia, że należy się też liczyć ze spadkami w transporcie koleją między Chinami a Hamburgiem. W uzupełnieniu do codziennych połączeń w ruchu morskim z Chinami, w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku jest aktualnie oferowanych z Hamburga ponad 200 połączeń kolejowych. – Wraz z przewożonymi do i z Hamburga morzem i lądem kontenerami jesteśmy wobec innych europejskich ośrodków wiodącym z dużym zapasem hub’em dla ładunków chińskich – powiedział Mattern. Hamburg jest głównym portem przeładunkowym dla morskich i lądowych przewozów w ramach jedwabnego szlaku.

Także rozbudowa toru wodnego dolnej i zewnętrznej Łaby rozwija się dobrze. Poszerzanie toru wodnego dwóch odcinków zostało już zakończone: od 29 stycznia 2020 w rozbudowanej przez Federalną Administrację Dróg Wodnych i Żeglugi (WSV) mijance na odcinku do granicy kraju związkowego Hamburg, mogą obecnie bezpiecznie przepływać obok siebie statki o łącznej szerokości do 98 metrów. Wcześniej istniało ograniczenie do 90 metrów. Poszerzenie mijanki w obszarze Hamburga na odcinku o długości trzech kilometrów zostanie ukończone do połowy roku. Po zakończeniu tego etapu inwestycji dopuszczalna łączna szerokość przepływających obok statków zostanie jeszcze bardziej podwyższona. – Wraz ze zrealizowanymi pierwszymi etapami poszerzania toru wodnego Łaby jesteśmy na dobrym kursie i poprawiamy od zaraz warunki zawinięcia dla dużych statków – powiedział Mattern. – Dla żeglugi i naszych klientów portowych to jest radosna wiadomość na początek roku.

Regulacja toru wodnego czyni dla armatorów zawinięcia do Hamburga nie tylko łatwiejszymi, ale umożliwia także przyjęcie większej ilości ładunku. – Większe zanurzenie i lepsze możliwości mijania statków na Łabie umożliwiają lepsze wykorzystanie możliwości transportowych statków – stwierdził Mattern. Duże statki kontenerowe i masowe będą mogły po zakończonym z sukcesem pogłębieniu Łaby przywieźć do i zabrać z Hamburga około 18 tys. ton dodatkowego ładunku. Hamburski port odnotował w roku 2019 łącznie 684 zawinięcia Ultra-Large Container Ships (ULCS). W klasie powyżej 18 tys. TEU było to w ubiegłym roku 165 statków kontenerowych. Jest to wzrost o 10%, który potwierdza konieczność pogłębienia toru wodnego. Port i terminale przeładunkowe obsługują już dzisiaj mega-statki o pojemności powyżej 21.000 TEU, a przygotowują się na przyjęcie jeszcze większych jednostek. – W maju oczekujemy w Hamburgu statku „HMM Algeciras”, co oznacza zawinięcie pierwszego mega-statku o pojemności 24 tys. TEU – powiedział Mattern.

W roku 2020 marketingowa organizacja hamburskiego portu oczekuje stabilnych wyników przeładunków kontenerowych i niewielkiego wzrostu przeładunków ładunków masowych.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5