Partnerzy serwisu:

 

Porty | Porty i terminale - Hamburg

Port Hamburg dynamicznie do przodu

| inf. pras. źródło: Port Hamburg 20.11.2019

 

Port Hamburg dynamicznie do przodu
fot. Merlin Senger, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org

Więcej z regionu:

Hamburg

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dwucyfrowy wzrost w przewozach lądowych koleją w ciągu 9 miesięcy tego roku odnotował port morski w Hamburgu. Największy niemiecki port po trzech kwartałach tego roku ma powody do zadowolenia.
W pierwszych dziewięciu miesiącach 2019 roku przeładunki morskie w największym niemieckim porcie uniwersalnym rozwijały się bardzo korzystnie. Zainicjowany na początku roku trend wzrostowy jest kontynuowany. Z przeładunkami morskimi na poziomie 104,0 mln ton (+3,2%) wzrost w Hamburgu wypada znacznie powyżej średniej dla konkurencyjnych wielkich portów Europy Północnej, która wyniosła plus 1,0%. Szczególnie dobry rozwój widoczny jest w przypadku ładunków kontenerowych, w przypadku których z wynikiem 7,0 mln TEU osiągnięto wzrost o 6,9%. Także w tym obszarze Hamburg wyprzedza konkurencję (tu średni wzrost sięgnął 3,4%), dzięki czemu odzyskał część udziałów w rynku (+0,7%). Bardzo dobre przeładunki kontenerowe wsparły przewozy lądowe koleją, które w pierwszych dziewięciu miesiącach z wynikiem 2,1 mln TEU odnotowały wzrost o 11,9%. Przeładunki masowe pozostały z wynikiem 31,6 mln ton (-2,1%) nieznacznie poniżej ubiegłorocznego poziomu.

Bardzo dobry wynik w przeładunkach kontenerowych

Wzrost przeładunków kontenerowych do 7,0 mln TEU (+6,9%) jest związany przede wszystkim z czterema nowymi serwisami transatlantyckimi i czterema nowymi bałtyckimi serwisami feederowymi. Obsługiwane przez Hapag-Lloyd oraz ONE nowe serwisy transatlantyckie łączą od początku roku Hamburg z portami w USA, Kanadzie i Meksyku. W przewozach do USA, drugim najważniejszym partnerem handlowym Hamburga, przetransportowano w pierwszych trzech kwartałach 439,000 TEU tj. o 336,000 TEU więcej aniżeli w analogicznym okresie roku poprzedniego, co odpowiada wzrostowi o 325%. – Wraz z istniejącymi połączeniami liniowymi dochodzimy teraz w Hamburgu do łącznie 14 serwisów liniowych, które oferują klientom naszego portu bezpośrednie połączenia z 29 portami w USA, Meksyku i Kanadzie. Łącznie 15 dodatkowych połączeń feederowych i liniowych w pierwszych dziewięciu miesiącach wyraźnie pokazują, że hamburski port zwiększył swoją atrakcyjność dla żeglugi i załadowców – stwierdził Ingo Egloff, zarząd Hafen Hamburg Marketing e.V. (HHM).

Dzięki dużej liczbie połączeń feederowych z Morzem Bałtyckim i innymi europejskimi regionami Hamburg odgrywa istotną funkcję hub’u przeładunkowego i zwiększa dostępność ładunku pod załadunek na duże statki oceaniczne, które łączą Hamburg z portami na całym świecie. „Dzięki 2,6 mln TEU w pierwszych trzech kwartałach (+ 4,3%) także przewozy feederowe przyczyniają się do wyniku portu, który tak nas cieszy”, podkreśla Egloff. Dzięki rozpoczęciu działań związanych z rozbudową toru wodnego dolnej i zewnętrznej Łaby Hamburg jest, jak dostrzega Egloff, na dobrym kursie.

Liczba zawinięć do Hamburga statków kontenerowych o pojemności rzędu 18000 TEU i więcej wzrosła w pierwszych trzech kwartałach o 18,3% do łącznie 123, co potwierdza jego zdaniem znaczenie znajdującej się w budowie mijanki na Łabie i szybkiego zakończenia dalszych prac inżynieryjnych w ramach dopasowania toru wodnego. Egloff postrzega Hamburg jako dobrze przygotowany do zwiększenia funkcji północnoeuropejskiego hub’u dla globalnych przewozów ładunków i zauważa, że port ten w pierwszych trzech kwartałach w porównaniu do innych wielkich portów Europy Północnej osiągnął największy procentowy wzrost przeładunków dla wszystkich grup towarów, jak i kontenerowych oraz w relacji z zapleczem lądowym.

Wzrost w transhipmentach zwiększa obroty ładunkowe

Dla hamburskiego portu pierwsze trzy kwartały okazały się nadzwyczaj korzystne. Nowe połączenia kontenerowe przyczyniają się do zwiększenia transhipmentu, który generuje dodatkowy wolumen ładunków w gęstej sieci połączeń feederowych Hamburga. Zostało tu przeładowanych ze statków oceanicznych na statki dowozowe 2,6 mln TEU tj. o 4,3% więcej w porównaniu do roku poprzedniego. Przeładunki w relacji z zapleczem lądowym z wynikiem 4,4 mln TEU w pierwszych dziewięciu miesiącach odnotowały wzrost o 8,6%.

– Korzystne liczby w portowych przeładunkach w relacji lądowej jak i w transhipmencie podkreślają istotną rolę Hamburga jako północnoeuropejskiego hub’u. Ponad 100 połączeń liniowych, które łączą Hamburg z ponad 1000 portów na świecie, generuje wolumen kontenerów, który następnie trafia do destynacji na zapleczu lądowym. Także te przewozy mają udział w tworzeniu wartości dodanej w porcie i przyczyniają się do tworzenia wielu miejsc pracy w tym skomplikowanym systemie logistycznym – mówi Egloff.

Zarząd HHM zwraca uwagę, że na tle debaty o polityce klimatycznej transportu towarowego, dzięki elektrycznej trakcji na kolei możliwe jest osiągnięcie 100% redukcji emisji, co oznacza znaczący wkład w ograniczenie emisji CO2. Hamburg jest największym europejskim portem kolejowym, który wspiera na długich trasach w relacji portu z jego zapleczem lądowym ekologiczny transport koleją i żeglugą śródlądową. W pierwszych trzech kwartałach zostało przewiezionych koleją z i do portu łącznie 36,6 mln ton towarów. To wzrost o 5,2%. W segmencie przewozów kontenerowych zostało odprawionych w transporcie kolejowym 2,1 mln TEU, co dało wzrost dwucyfrowy aż o 11,9%. Dzięki temu Hamburgu umocnił swoją pozycję jako największego europejskiego portu kolejowego i przyczynił się dzięki odciążeniu transportu drogowego do ochrony środowiska naturalnego.

Kolej portowa przekracza własny rekord

– Ogólnie korzystny rozwój hamburskiego portu w tym roku daje się zauważyć wyraźnie także na szynach – mówi Jens Meier, CEO Hamburg Port Authority. – Kolej portowa Hafenbahn przekroczyła rekordowy wynik z pierwszego kwartału 2019 na poziomie 694000 TEU, przewożąc w trzecim kwartale łącznie 698500 kontenerów. To imponujący dowód na wydajność i efektywność hamburskiego portu.

W szczególności wzrósł udział długich pociągów. I tak odnotowano w trzecim kwartale dobre 1600 pociągów o długości przekraczającej 700 metrów – w porównaniu do 2017 roku odpowiada to wzrostowi o około 70%. – W ten sposób nasza infrastruktura jest efektywnie wykorzystywana a kolejowe przewozy w relacji z zapleczem lądowym osiągają wysoką opłacalność. Dla mnie ten rozwój oznacza po raz kolejny, że Hamburg ma prawo nazywać się kolejowym portem Europy nr 1 – mówi Meier. Łącznie kolej portowa w okresie od stycznia do września 2019 przewiozła 36,6 mln ton (+5,2%), w tym 2,06 mln TEU (+11,9%).

Niewielki spadek w przeładunkach ładunków masowych

Łącznie przeładowano w pierwszych dziewięciu miesiącach 31,6 mln ton ładunków masowych. W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego oznacza to niewielki spadek o 2,1%. Po stronie importu odnotowano przeładunek 24,8 mln ton tj. wzrost o 1,1%. Import ładunków przeładowywanych ssakiem, a przede wszystkim zboża i roślin oleistych, wzrósł o 8% do 3,2 mln ton. W segmencie ładunków masowych przeładowywanych chwytakiem (przede wszystkim węgiel, koks i rudy) zostało łącznie przeładowanych 14,4 mln ton (-3,1%). Import rudy dla przemysłu stalowego rozwijał się pozytywnie w pierwszych dziewięciu miesiącach z przeładunkiem na poziomie 7,8 mln ton (+1,4%).

Także import ładunków płynnych, do których obok ropy naftowej należą przede wszystkim produkty ropopochodne, osiągnął z wynikiem 7,2 mln ton wzrost o 7,7%. Tu wzrost wygenerował segment produktów ropopochodnych, które m.in. dzięki problemowi niskiej wody na Renie nie mogły zostać odprawione w portach zachodnich. Przewozy via Hamburg w relacji z zapleczem lądowym wzrosły zarówno w ruchu kolejowym jak i żegludze śródlądowej. Po stronie eksportu zostało przeładowanych w pierwszych dziesięciu miesiącach łącznie 6,8 mln ton (-12,3%). Słabszy wynik eksportu jest związany przede wszystkim ze słabszymi przeładunkami zbóż w związku ze słabym urodzajem.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5