Po Chinach, w 2018 roku Singapur były drugim najsilniejszym krajem partnerskim Portu Hamburg w zakresie przeładunków kontenerów morskich. W 2019 roku oraz w najbliższych latach ten dalekowschodni kraj jeszcze bardziej zyska na znaczeniu z uwagi na umowę handlową z Unią Europejską (UE).
Umowy między UE a Singapurem, dotyczące wolnego handlu i ochrony inwestycji między UE a Singapurem, zostały zatwierdzone przez Parlament Europejski w lutym br. Ich zapisy weszły w życie w pod koniec listopada br.
Jest to pierwsza dwustronna umowa handlowa między UE a państwem w Azji Południowo-Wschodniej. Obrót towaru na linii UE – Singapur osiąga już 53 mld euro, a w przypadku usług jest to 51 mld euro. Dzięki temu Singapur jest największym partnerem handlowym Unii Europejskiej w tym regionie.
Nowe zarządzenia mają duże znacznie dla rozwoju wymiany handlowej między Europą a tym dalekowschodnim krajem. – „Na mocy umowy handlowej Singapur usunie wszystkie pozostałe cła dotyczące produktów UE. Umowa stwarza również nowe możliwości dla dostawców usług z UE, między innymi w sektorach takich jak telekomunikacja, ochrona środowiska, inżynieria, informatyka i transport morski. Sprawi ona również, że otoczenie biznesu będzie bardziej przewidywalne. Umowa umożliwi również ochronę prawną 138* najbardziej rozpoznawalnych europejskich produktów spożywczych, znanych jako oznaczenia geograficzne” – informuje w komunikacie Komisja Europejska.
Jednym z beneficjentów tego działań zdecydowanie będzie Port Hamburg, który silnie współpracuje z Singapurskim portem. W 2018 roku liczba kontenerów transportowanych między dwoma portami osiągnęła 380 tys. TEU. W 2018 roku przewieziono ogółem 4,3 mln ton ładunków morskich między Hamburgiem a Singapurem.
Taka sytuacja utrzymuje się w 2019 roku. – W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2019 roku transport kontenerowy między Hamburgiem a Singapurem wzrósł do 305 tys. TEU, co stanowi 4,1% postęp w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego – informuje zarząd największego niemieckiego portu.
Po Szanghaju, Singapur jest drugim na świecie największym portem kontenerowym. Port w Singapurze pełni funkcję ważnego centrum handlowego dla dalszej dystrybucji towarów w regionie. Towary będące przedmiotem bezpośredniego transportu kontenerowego między Hamburgiem a Singapurem są tam przeładowywane do krajów sąsiednich. Obecnie 15 połączeń liniowych łączy port w Hamburgu z Singapurem, dziewięć z nich transportuje kontenery, a sześć inne ładunki drobnicowe.
– Umowa handlowa między Unią Europejską a Singapurem spowoduje również dodatkowe ożywienie morskiego handlu zagranicznego w porcie w Hamburgu i przyniesie korzyści gospodarkom krajowym w UE i Singapurze – mówi Axel Mattern, CEO Hafen Hamburg Marketing.
Obecnie niemal 10 tys. niemieckich firm prowadzi handel z Singapurem. Dzięki umowie zostanie to znacznie ułatwione. Dokument daje usługodawcom z UE nowe możliwości oferowania swojej eksperckiej wiedzy i składania ofert w zamówieniach publicznych.