Partnerzy serwisu:

 

Porty | Biznes - Hamburg

Port Hamburg w pierwszym półroczu przeładował 66,5 mln ton

| inf. pras. źródło: Port w Hamburgu 27.08.2018

 

Port Hamburg w pierwszym półroczu przeładował 66,5 mln ton
fot. Port Hamburg/mat. pras.

Więcej z regionu:

Hamburg

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zauważalny wzrost w przewozach kolejowych oraz nieznacznie słabsze przeładunki kontenerowe – takie jest najkrótsze podsumowanie pierwszej połowy roku w porcie w Hamburgu.
Port Hamburg w pierwszym półroczu przeładował 66,5 mln ton

Zauważalny wzrost w przewozach kolejowych oraz nieznacznie słabsze przeładunki kontenerowe – takie jest najkrótsze podsumowanie pierwszej połowy roku w porcie w Hamburgu.

W pierwszej połowie 2018 r. port Hamburg przeładował łącznie 66,5 miliona ton. Oznacza to umiarkowany spadek o 4,9 procent, przy malejącym w drugim kwartale tempie spadku. Wynik ogólny w Hamburgu ukształtowały przeładunki drobnicy na poziomie 45,5 miliona ton (mniej o 2,2 procent) oraz ładunków masowych na poziomie 21,1 miliona ton (w dół o 10,4 procent).

Ładunki masowe, które stanowią jedną trzecią całkowitych przeładunków, wpłynęły w 71 procentach na spadek całkowitych obrotów, głównie za sprawą zmniejszonych obrotów ładunkami przeładowywanymi ssakiem (np. zboża i pasze) oraz płynnymi, co wynika z sytuacji na szerokim rynku tych produktów. Natomiast 3,1-procentowy spadek w obsłudze ładunków przeładowywanych dźwigiem chwytakowym (stanowiących z udziałem 55%, tj. 11,6 miliona ton największą podgrupę ładunków masowych) mieści się w zakresie zwykłych fluktuacji.

Bardzo pozytywnie rozwijały się w pierwszej połowie br. przeładunki konwencjonalnych ładunków drobnicowych. Ich wzrost o 777 ton, czyli 8 procent, potwierdza trend rozpoczęty jeszcze w czwartym kwartale 2017 r.

Import ładunków ciężkich zwiększył się w pierwszych sześciu miesiącach 2018 r. o 62,5 procent do 160 ton, a metali z wynikiem +121,7 procent (79 ton) oraz pojazdów (+106,4 procent, 25 ton) więcej niż podwoił.

Przeładunki kontenerowe pozostały w pierwszym półroczu 2018 r z wynikiem 4,3 miliona TEU (-2,7 procent) nieco poniżej ubiegłorocznego wyniku. Wpłynęły na niego przede wszystkim zmniejszone o 15,6 procent do poziomu 525 TEU obroty pustymi kontenerami. Przeładunki pełnych kontenerów sięgające 3,8 miliona TEU (-0,6 procent) pozostawały niemal stabilne.

Znaczący wzrost o 5,4 procent odnotowano w przewozach kontenerów koleją, które sięgnęły 1,2 miliona TEU. W pierwszym półroczu 2018 r. zostały dzięki temu poprawione poziomy z roku poprzedniego, a nawet rekordowe wielkości z roku 2016. Dzięki szczególnie korzystnemu rozwojowi lądowych przewozów portowych koleją, udział tego ekologicznego środka transportu w modal split powiększył się o 2,3 punktu procentowego do 45,1 procent.

W relacji kontynentalnej przez nabrzeża hamburskiego portu przewinęło się 2,7 miliona TEU. Spadek w porównaniu do ubiegłego roku o 1,6 procent jest relatywnie niewielki. W 83 procentach jest on wynikiem spadku przeładunku pustych kontenerów. Udział przewozów kontynentalnych w obszarze przeładunków kontenerowych zwiększył się o 0,7 punktu procentowego do 62,1 procent całkowitych przeładunków kontenerowych.

– Patrząc na rozwój przeładunków pustych i pełnych kontenerów w pierwszych sześciu miesiącach widać, że przez hamburski port przechodzi mniej kontenerów w transhipmencie i kontenerów pustych. Udział pełnych kontenerów pozostaje stabilny w trudnych warunkach konkurencji, a znaczenie Hamburga, jako czołowego portu kolejowego w Europie, jest wzmocnione przez istotny wzrost w przewozach kontenerów transportem szynowym – powiedział Axel Mattern, z zarządu Hafen Hamburg Marketing e.V.

– To, że armatorzy w obliczu jeszcze niezrealizowanego pogłębienia toru wodnego dolnej i zewnętrznej Łaby, wykorzystują dostępne na swoich dużych statkach kontenerowych miejsce w pierwszym rzędzie do przewozu pełnych kontenerów, jest zrozumiałe. Transhipment w ruchu feederowym i puste kontenery są w przeciwieństwie do ładunków lokalnych słabiej powiązane z określonym portem. Dlatego mamy nadzieję, że jeszcze w tym roku zostanie uzyskane pozwolenie na budowę i dopasowanie toru wodnego po 17 latach oczekiwania ostatecznie będzie mogło zostać zrealizowane.

Spowolnienie w przeładunkach kontenerów w pierwszym półroczu 2018 r. wynika w niemal 64 procentach ze zmniejszenia transhipmentu, przede wszystkim w ruchu feederowym z regionem Morza Bałtyckiego. W pierwszych sześciu miesiącach przeładunek kontenerów w transhipmencie wyniósł 1,6 miliona TEU. Jest to o 4,4 procent lub 76,000 TEU mniej w stosunku do ubiegłego roku. – Wielkość transhipmentu, a zatem jego udział w łącznych przeładunkach kontenerowych, spadł wprawdzie w pierwszym półroczu w porównaniu do roku wcześniejszego o 0,7 punktu procentowego do 37,9.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS