Poznaliśmy oferty dotyczące inwestycji „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”. Do Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście wpłynęło 6 ofert. Najtańsza opiewa na kwotę ponad 343mln zł, podczas gdy najdroższa przekracza 596 mln złotych.
Najtańszą ofertę w wysokości 343 mln złożyło konsorcjum NDI. Druga pod względem cenowym była oferta Budimeksu, który zaproponował 377 mln zł. Wyższe były oferty kolejno: Doraco (378 mln zł), firmy Strabag (392 mln zł), konsorcjum Roverpolu (438 mln zł) oraz konsorcjum Copasa (597 mln zł).
W ramach inwestycji infrastruktura szczecińskiego portu będzie przystosowana do aktualnych trendów na rynku transportu morskiego, co wiąże się z pogłębieniem i modernizacją toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 metra. I choć samo pogłębienie wykonuje Urząd Morski w Szczecinie, to rolą zarządu portu jest dostosowanie portowych nabrzeży w Szczecinie do nowych parametrów toru wodnego.
Jak podaje ZMPSiŚ, w rejonie Kanału Dębickiego niezbędna jest modernizacja nabrzeża Czeskiego, Słowackiego i Fińskiego do głębokości 12,5 m, budowa nowego nabrzeża Norweskiego, a w przyszłości być może nabrzeża Duńskiego, które zamknie tę część kanału. To tam będzie koncentrowała się obsługa drobnicy, w tym kontenerów.
Obok Kanału Dębickiego prace budowlane toczyć się będą również w Basenie Kaszubskim w ramach projektu „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego”. Powstanie tutaj m.in. nowe nabrzeże Dąbrowieckie, a zmodernizowane zostaną np. nabrzeża Katowickie i Chorzowskie. W tym przypadku na oferty na roboty budowlane ZMPSiŚ czeka do 15 czerwca br.
Obie inwestycyjne mają być wykonane do końca 2023 r. Mają unijne dofinansowanie. Umowy w tym zakresie zostały podpisane 20 grudnia ub. roku. Łączna kwota wsparcia z POIiŚ to 436 mln zł.