Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Porty | Porty i terminale - Polska

Prawie 2 mld zł zamiast 880 mln zł. Rząd zabezpieczy wyższe koszty przekopu Mierzei Wiślanej

| Elżbieta Pałys źródło: RI 10.11.2020

 

Prawie 2 mld zł zamiast 880 mln zł. Rząd zabezpieczy wyższe koszty przekopu Mierzei Wiślanej
fot. NDI/Besix

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W ostatnim kwartale tego roku rząd zamierza przyjąć uchwałę, w której zabezpieczy środki na wyższe od planowanych koszty przekopu mierzei Wiślanej. Zapisana w rządowym programie kwota wzrośnie o ponad 100 procent – zamiast niespełna 900 mln zł będą blisko 2 mld zł.
Chodzi o program wieloletni na lata 2016 – 2023 „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Koszty planowanej w ramach tego programu inwestycji początkowo były określone na 880 mln zł. Teraz wzrośnie ona ponad dwukrotnie – do sumy 1 984 051 500 zł. Zapisanie tego w uchwale rządowej pozwoli na zabezpieczenia środków niezbędnych do realizacji tego zadania.

Jako przyczynę zmiany wskazano zmiany cen materiałów i robót budowlanych na rynku budowlanym. W projekcie nowelizacji wskazano, że według GUS wzrost wyniósł ok. 26 proc. w porównaniu z rokiem 2015.

Dodatkowo wskazano na zmianę zakresu rzeczowego inwestycji, która jest związana z przyjęciem rozwiązań projektowych, które nie były dostępne na etapie opracowywania uchwały w roku 2016.

W tamtym czasie nie była planowana m. in. likwidacja mostu pontonowego stanowiącego przeszkodę nawigacyjną na rzece Elbląg w Nowakowie i budowa w jego miejsce nowego mostu. Nie brano także pod uwagę budowy mostu zwodzonego obrotowego na Mierzei Wiślanej (planowano natomiast most zwodzony podnoszony) oraz budowy sztucznej wyspy na potrzeby odkładu urobku z prac pogłębiarskich.

W uzasadnieniu zmian uchwały wskazano także na konieczność zaprojektowania przy obudowie rzeki Elbląg dłuższych niż pierwotnie zakładano ścianek szczelnych i mikropali kotwiących. Ta potrzeba została stwierdzona dopiero po przeprowadzeniu badań geologicznych – okazał się, że grunty w tym miejscu są zbyt słabe.

Dłuższy niż pierwotnie zakładano (o ok. 2,5 km) ma być także przebudowywany odcinek rzeki, ponadto konieczna będzie koagulacja górnej warstwy osadów w rzece Elbląg przed jej pogłębieniem.

Obecnie w realizacji jest pierwszy etap prac dotyczący przekopu przez Mierzeję. Realizuje go konsorcjum NDI oraz Besix. Jednocześnie trwa przetarg na realizację drugiego etapu prac. Wiadomo, że najwyższą punktację w przetargu uzyskał Budimex, ale postępowanie formalnie nie zostało jeszcze rozstrzygnięte.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5