Miejscowość Nowy Świat została wybrana na lokalizację przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Jak podaje PAP – szef Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Marek Gróbarczyk, poinformował o tym podczas dzisiejszej sesji Rady Miasta w Elblagu.
Przekop w Nowym Świecie
– Inwestor – Urząd Morski w Gdyni, a tym samym ministerstwo wybrało lokalizację w Nowym Świecie jako najlepszą do realizacji inwestycji – poinformował minister. – Inwestycja nie ma żadnych zahamowań, nie jest zakłócona, prace przebiegają zgodnie z planem – dodał.
Początkowo mówiło się, że lokalizacja kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną maja być Skowronki.
Później okazało się jednak że bardziej korzystną opcją jest miejscowość Nowy Świat. Sporny projekt
Inwestycja ma wielu zwolenników i przeciwników. Przedsięwzięcie nie podoba się przede wszystkim ekologom,
Rosji i mieszkańcom Krynicy Morskiej.
Do jego realizacji zdeterminowana jest jednak strona rządowa. Jako główne wady wymieniana jest duża ingerencja w naturalne środowisko. Z drugiej strony zaletami mają być: uniezależnienie się od Rosji oraz
większe możliwości rozwoju Zalewu Wiślanej i portu w Elblągu.Obecna sytuacja
W lutym br. Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę z konsorcjum firm Mosty Gdańsk i Biuro Projektów Budownictwa Morskiego Projmors na opracowanie dokumentacji projektowej infrastruktury. Jak zapewnia MGMiŻŚ – przekop będzie gotowy w 2022 roku.
Z informacji przekazanych przez szefa resortu wynika, że zaplanowane są już wstępne konsultacje w sprawie Mierzei Wiślanej oraz „negocjacje z różnymi środowiskami”, a ministerstwo przygotowuje finalną wersję projektu przekopu w miejscowości Nowy Świat. Władze szacują, że wartość inwestycji to 800 mln zł, a sama budowa będzie finansowana z wyłącznie ze środków budżetu państwa.
Kanał przez Mierzeję Wiślaną miałby 1,3 km długości, a głębokość toru podejściowego wyniosłaby 5,5 m. Podczas konferencji zaprezentowano również wizualizację dwóch mostów zwodzonych. W momencie, gdy któryś z mostów musiałby zostać otwarty, ruch na powierzchni zostanie skierowany na inny most.