Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Porty | Porty i terminale - Polska,Gdynia

Publiczny terminal promowy w Porcie Gdynia gotowy

| inf. pras. źródło: MI/Port Geynia 24.09.2021

 

Publiczny terminal promowy w Porcie Gdynia gotowy
www.gdynia.pl/UM Gdynia

Więcej z regionu:

Polska
Gdynia

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zakończyła się budowa publicznego terminalu promowego w gdyńskim porcie. Nowy obiekt znacznie podniesie zdolności przeładunkowe portu. Inwestycja kosztowała ponad 290 mln zł.
— Terminal jest największą od blisko 50 lat inwestycją zrealizowaną w gdyńskim porcie. Przyczyni się do podniesienia jego pozycji na morzu Bałtyckim — powiedział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Terminal stwarza możliwość obsługi znacznie większych niż obecnie promów pasażerskich oraz podwyższa zdolności przeładunkowe portu w zakresie obsługi przewozów ładunków tocznych i pojazdów. Nowa lokalizacja terminalu – przy basenie im. Marszałka Piłsudskiego – zapewni połączenie z najważniejszymi drogami lokalnymi i krajowymi. Skróceniu ulegnie także czas zawijania promów do portu, który nie będzie przekraczał 120 minut od rozpoczęcia cumowania do wyjścia z portu.



— Port Gdynia jest ważnym ogniwem transeuropejskiego korytarza Bałtyk – Adriatyk będącego jedną z najważniejszych dźwigni rozwojowych Europy Centralnej. Korytarz łączy kluczowe dla transportu regiony, wiodąc z Polski przez Czechy, Słowację, Austrię, Słowenię do Włoch, czym wpisuje się w założenia Inicjatywy Trójmorza — powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała.

W ramach inwestycji wielkopowierzchniowe place manewrowe pokryto kostką na obszarze 6,5 ha, stworzono ponad 5 km sieci sanitarnych, wykonano 1150 m torowiska, ogrodzenie placów oraz zamontowano lampy oświetlające parking. Na wykonanie budynków kubaturowych, czyli budynku terminala, magazynu i urządzeń do fotograficznej rejestracji (fotoshooterów) oraz galerii pasażerskiej wykorzystano 280 ton stali zbrojeniowej, 330 ton konstrukcji stalowej i około 4,5 tys. m3 betonu.

Realizacja terminalu promowego obejmowała szeroki zakres działań niemal we wszystkich branżach budownictwa (budowlana, hydrotechniczna, sanitarna, elektryczna, telekomunikacyjna, drogowa, mostowa), a także w branży mechanicznej. Nowy terminal wyposażono w specjalistyczne urządzenia, których konstrukcja i sposób pracy umożliwiają obsługę szerokiej gamy typów promów: zespół ramp nabrzeżowych oraz łącznik ruchomy, czyli poruszające się po torowisku urządzenie, zapewniające pieszą komunikację pasażerów i obsługi pomiędzy galerią stałą terminalu promowego a promem.

Terminal promowy w Porcie Gdynia zrealizowany został zgodnie z ideą green port, której wyrazem jest zastosowane po raz pierwszy w Polsce przyłącze elektryczne pozostające do dyspozycji promów cumujących przy terminalu. Dostarczenie energii elektrycznej na statek z lądu w czasie jego postoju w porcie eliminuje emisję dwutlenku węgla, tlenku siarki, tlenku azotu i drobnych cząstek. Pozwala również na redukcję do minimum drgań i hałasu wytwarzanego przez generatory na promie, a także wydłuża żywotność silników pomocniczych. Dzięki temu zmniejsza się negatywny wpływ transportu promowego na środowisko oraz jego oddziaływanie na centrum miasta.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze Środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie 2014–2020 Wartość inwestycji to ponad 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi blisko 117 mln zł.

Generalnym wykonawcą inwestycji była Korporacja Budowlana Doraco z Gdańska.

Zakończenie budowy publicznego terminalu promowego jest jednym z elementów obchodów 99-lecia Portu Gdynia. 23 września 1922 r. Sejm RP uchwalił ustawę o budowie portu w Gdyni. Na terenie terminalu prezentowana jest wystawa „Port Gdynia – Sztandarowa Inwestycja Polski Niepodległej”.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5