Prezydent Andrzej Duda podpisał specustawę dotyczącą budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Dokument ma usprawnić przygotowanie i realizację inwestycji. Dzięki przekopowi przez Mierzeję Wiślaną możliwa będzie swobodna i całoroczna żegluga statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego.
Specustawa
Ustawa wprowadza ułatwienia i szczególne rozwiązania prawne, które mają na celu skrócenie rzeczywistego czasu trwania postępowań administracyjnych, które muszą zostać przeprowadzone przed przystąpieniem do budowy nowej drogi wodnej. Określa ona zasady przygotowania, realizacji i finansowania inwestycji, w tym m.in. postępowanie poprzedzające wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej, tryb i organ właściwy do wydania tej decyzji, niezbędne elementy takiej decyzji i dalszą procedurę odwoławczą, skutki wydanej decyzji w odniesieniu do innych organów administracji publicznej czy też państwowych jednostek organizacyjnych, a także podmiotów prawa cywilnego dysponujących prawami do nieruchomości, które zostaną objęte decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej.
Organem powołanym do wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej będzie wojewoda pomorski, zaś ze względu na to, że część przedsięwzięć związanych z budową planowanej drogi wodnej będzie zlokalizowana w województwie warmińsko-mazurskim, wydanie decyzji dotyczącej tego typu inwestycji będzie musiało zostać poprzedzone konsultacjami z tamtejszym wojewodą. Zgodnie z przepisami ustawy inwestorem ma być dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Inwestycja
Przygotowana przez rząd ustawa o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską zakłada, że budowa nowego szlaku wodnego ma się rozpocząć w 2018 roku, a zakończyć w 2022 roku Jej koszt ma wynieść ok. 880 mln zł i ma być finansowana ze środków państwa. W lutym wybrany został wykonawca dokumentacji projektowej dot. tej inwestycji.
Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.