Zapowiadany projekt o nazwie „Eliminacja « wąskich gardeł » ostatniej mili – budowa parkingu rezerwowego dla samochodów ciężarowych w terminalu promowym w Świnoujściu” niedługo wejdzie w życie. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ogłosił przetarg na nowy parking z miejscami postojowymi dla blisko 300 ciężarówek.
W lipcu tego roku pojawiła się informacja o udzieleniu dotacji na nowy parking przy terminalu w Świnoujściu w ramach Instrumentu „ Łącząc Europę” (CEF) – Sektor Transportu. Inwestycja ma być realizowana zgodnie z umową INEA/CEF/TRAN/M2018/1787737. W ogłoszonym właśnie przetargu zainteresowani wykonaniem projektu mogą składać oferty do 24 października 2019 r. Szacowany koszt inwestycji to prawie 50 ml złotych.
Duże udogodnienie
Parking zaoferuje 278 miejsc dla ciężarówek, zaś prace budowlane obejmą przygotowanie i wzmocnienie terenów inwestycyjnych oraz budowę parkingów i infrastruktury technicznej. Parking będzie połączony z siecią wodociągową i kanalizacyjną, a także z siecią elektroenergetyczną i teletechniczną. Będzie wyposażony w system sygnalizacji, oznakowanie dróg, oświetlenie oraz instalacje sanitarne i recykling odpadów.Obecnie na terenie objętym projektem trwają prace porządkowe i rozbiórkowe istniejącej infrastruktury.
Co będzie rolą wykonawcy
Do zadań wykonawcy będzie należało sporządzenie dokumentacji budowlanej oraz innych wymaganych opracowań (między innymi wykonanie operatów wodno-prawnych), uzyskanie uzgodnień i zatwierdzeń projektu budowlanego (między innymi uzyskanie pozwoleń wodno-prawnych) i uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę, sporządzenie projektów wykonawczych i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót, wykonanie robót na podstawie opracowanej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, a także sporządzenie dokumentacji powykonawczej.
Na wykonanie zadania zarząd przewidział 23 miesiące, ale nie dłużej niż do 30 września 2021 roku.
Środowisko i poprawa komunikacji
Celem projektu jest nie tylko poprawa infrastruktury dostępowej do portu, ale także dbałość o środowisko naturalne oraz usprawnienie połączenia morskiego pomiędzy Świnoujściem a dwoma portami w Szwecji - Trelleborg oraz Ystad. Efekty inwestycji odczują również mieszkańcy Świnoujścia, bowiem w momencie spiętrzenia ruchu ciężarówek, te nie będą już parkować na poboczach ulic wiodących do terminalu. Ponadto zaplecze sanitarne dostępne na parkingu poprawi komfort oczekiwania kierowców na prom.