24 stycznia br. Urząd Morski w Gdyni złożył do wojewody pomorskiego wniosek o zezwolenie na realizację kanału żeglugowego łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Jak podaje PAP – rozpatrzenie decyzji ma trwać do 24 marca br.
Zgodnie z regulacjami, wojewoda wydaje decyzję w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku - z możliwością przedłużenia terminu. Jak podaje PAP – biuro prasowe wojewody pomorskiego wyjaśniło, że obecnie trwa weryfikacja złożonych dokumentów pod kątem ich kompletności oraz zgodności z przepisami prawa. Ponadto, tak jak od każdej innej decyzji, również od decyzji w sprawie przekopu przysługuje prawo do wniesienia odwołania.
Wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji zawierał również wniosek o zatwierdzenie projektu podziału nieruchomości i nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności.
Projekt idzie do przodu
Jest to kolejny dokument umożliwiający rozpoczęcie budowy nowej drogi wodnej. Inwestor otrzymał już decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji wydaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie (
więcej ten temat pisaliśmy tutaj).
Jak podaje PAP – pozwolenia wodnoprawne zostały wydane na obszar dotyczący województwa pomorskiego. Decyzje dotyczące województwa warmińsko -mazurskiego zostaną uzyskane w późniejszym terminie.
Urząd Morski w Gdyni ma już również „zielone światło” od przez Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, który pod koniec stycznia wydał pozwolenia wodno-prawne dla tego przedsięwzięcia (
więcej ten temat pisaliśmy tutaj).
Dodatkowo, na przełomie 2018 i 2019 roku ogłoszono przetarg na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną. Nie jest to jednak postępowanie na przeprowadzenie wszystkich prac potrzebnych aby między Elblągiem a Zatoką Gdańską mogły kursować barki. Jest to na razie pierwszy etap inwestycji, który obejmuje wykonanie samego przekopu przez Mierzeję wraz ze śluzą i portem zewnętrznym oraz wyspą na Zalewie Wiślanym.
Wykonawcy pozostałych dwóch części mają być poszukiwani w późniejszym czasie (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).
Dyskusyjna inwestycja
Mimo to, że inwestor podejmuje kolejne kroki w stronę realizacji przedsięwzięcia, nadal słychać głosy sprzeciwu dotyczące przekopu. Jedną z instytucji, która silnie lobbuje przeciwko niej jest Zarząd Województwa Pomorskiego, na którego terenie przekop będzie zlokalizowany (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).
Ponadto, w połowie grudnia Komisja Europejska zwróciła się do polskich władz z pismem w sprawie raportu oddziaływania na środowisko i pozytywnej decyzji RDOŚ w Olsztynie. W styczniu KE poinformowała PAP, że otrzymała odpowiedź i że przeanalizuje ten dokument.