Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Potrzeba 3 mld zł w tym roku, by wyeliminować drogi krajowe w złym stanie technicznym

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl/ GDDKiA 21.04.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Potrzeba 3 mld zł w tym roku, by wyeliminować drogi krajowe w złym stanie technicznym
fot. Radosław Drożdżewski, commons.wikimedia.org, GNU FDL (6)

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Aż 23% sieci dróg krajowych w województwie lubuskim to drogi, które wymagają pilnego remontu. Z kolei woj. zachodniopomorskie może pochwalić się największym udziałem dróg dobrych. Stanowią one 85% sieci krajowej w tym regionie. Takie dane wynikają z Raportu o stanie technicznym nawierzchni sieci dróg krajowych na koniec 2015 roku. Raport powstał w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Na koniec 2015 roku 13,5% dróg krajowych było w złym stanie. Drogi te – w sumie to 2,9 tys. km – wymagają natychmiastowych działań naprawczych. Na drugim biegunie znajduje się blisko 62% dróg, które są w dobrym stanie.

Dobre drogi

Drogi sklasyfikowane w raporcie jako dobre, to odcinki nowe, odnowione, na których nie trzeba wykonywać żadnych zabiegów. Takich dróg mamy 13,4 tys. km. Stanowią one 61,8% dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA oraz koncesjonariuszy (gdyby wziąć pod uwagę tylko sieć zarządzaną przez GDDKiA, dobre drogi stanowią niespełna 61%, a drogi w stanie złym 14,1%). Jak wynika z raportu, z roku na rok sieć dróg krajowych zasadniczo poprawia się, choć z wahaniami – w stosunku do roku 2014 odnotowano 1-procentowy spadek udziału dróg w stanie dobrym.

Najwięcej dróg w dobrym stanie mają do dyspozycji kierowcy z województwa zachodniopomorskiego – aż 85% sieci krajowej w tym regionie to drogi bez istotnych uszkodzeń. Dobrze jest także w województwie pomorskim – niemal ¾ sieci to drogi dobre – a także w podlaskim, łódzkim i opolskim – wszędzie stan dobry stanowi więcej niż 65%.

Jeszcze nie tragicznie, ale już nie dobrze

Blisko co czwarty kilometr dróg krajowych to taki, który jeszcze nie został zakwalifikowany jako zły, ale już należałoby planować jego remont. W raporcie stan tych dróg określono jako niezadowalający/ostrzegawczy. W skali kraju to 5,35 tys. km dróg. Najwięcej dróg krajowych w stanie ostrzegawczym jest na Dolnym Śląsku i Śląsku – powyżej 30%.

Autorzy raportu analizowali rożne rodzaje uszkodzeń nawierzchni. Z ich analizy wynika, gdyby spojrzeć na drogi w ujęciu regionalnym, z koleinami najczęściej mamy do czynienia w województwach centralnych i wschodnich. Natomiast w województwach południowych oraz w centralnej Polsce częściej niż gdzie indziej notowane są niskie właściwości przeciwpoślizgowe. Nie ma natomiast istotnych różnic regionalnych jeśli chodzi o równość podłużną oraz stan spękań nawierzchni.

Pilny remont

Drogi, które są w złym stanie technicznym na koniec 2015 roku stanowiły 13,5% sieci, co oznacza 2,9 tys. km. Te drogi klasyfikują się do natychmiastowej naprawy. W województwie lubuskim stanowią one aż 23% sieci krajowej, a w Wielkopolsce 18,3%. Tylko trochę lepiej jest na Lubelszczyźnie (17,2%) oraz na Kujawach i Pomorzu (17%).

Żeby wyeliminować odcinki w stanie złym, należałoby w tym roku przeznaczyć na remonty 3 mld zł – wyliczono w raporcie. Gdyby chcieć poprawić także odcinki w stanie niezadowalającym, a także poprawić elementy systemu odwodnienia i poboczy, trzeba by zaangażować 7,6 mld zł.

Raport o stanie dróg jest opracowywany przez GDDKiA corocznie na podstawie wyników pomiarów cech techniczno-eksploatacyjnych nawierzchni z uwzględnieniem takich parametrów jak: spękania, równość podłużna, głębokość kolein (równość poprzeczna), stan powierzchni. Oceniane są także właściwości przeciwpoślizgowe, ugięcia nawierzchni, wskaźnik krzywizny ugięcia nawierzchni oraz jako parametr pomocniczy – makrotekstura. Raport nie uwzględnia dróg krajowych przebiegających przez miasta, zarządzanych przez prezydentów miast.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5