Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

Potrzebne czytelne i stałe zasady wydania środków na infrastrukturę

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 14.06.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Potrzebne czytelne i stałe zasady wydania środków na infrastrukturę
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W latach 2014-2020 Polska otrzyma 350 mld zł na rozwój infrastruktury. W jaki sposób je wykorzystamy? – Te pieniądze powinny być wydawane na podstawie jasnych i stałych reguł, które będą takie same przez okres całej perspektywy – mówi Tomasz Szuba, prezes zarządu Stowarzyszenia „Inicjatywa dla Infrastruktury”.
Podczas debaty „Porozumienie impulsem dla przyspieszenia w infrastrukturze” w Warszawie, Stowarzyszenie przedstawiło Raport Otwarcia – dokument, pokazujący problemy, które należy rozwiązać w obszarze infrastruktury z sugestią jak należałoby to zrobić, jednak bez gotowych recept. – Dziś takich gotowych rozwiązań nie ma. Potrzebna jest tu konstruktywna dyskusja – mówił Tomasz Szuba.

Jak dodał, jej wynikiem mają być jasne i czytelne reguły, które będą powtarzalne i nie będą się zmieniały w trakcie perspektywy. – Możemy być partnerem dla administracji rządowej, w wypracowaniu takich zasad, które pozwolą wydać te pieniądze do roku 2023 – powiedział. – Te 350 mld zł to bardzo duża szansa dla Polski, by się rozwinąć. Ale to też duże zagrożenie – zauważył Piotr Kunicki ze stowarzyszenia IDI. – Perspektywa jest na lata 2014-2020, a wiele projektów nie zostało jeszcze rozpoczętych – zauważył.

Raport otwarcia

Raport otwarcia to efekt pracy ekspertów z zakresu infrastruktury, w tym drogowej, kolejowej czy energetycznej. Wskazano w nim m.in. na brak długofalowej koncepcji rozwoju infrastruktury kolejowej, nierówny podział ryzyk w kontraktach oraz zagrożenia, wynikające z powszechnego stosowania kryterium najniższej ceny.

Zwrócono uwagę na brak równowagi stron w zastosowanych wzorcach umów przy kontraktach drogowych, czy problemy z finansowaniem dodatkowych prac, wynikłych w trakcie realizacji zadań w drogownictwie. Zaakcentowano również problem wyzwań w zakresie energetyki, w tym niedostosowanie technologiczne i celowe sieci przesyłowych. – Ich średni wiek w Polsce wynosi aż 40 lat – podkreślano.

Złe prawo szkodzi

W wydawaniu środków na infrastrukturę bodźcem jest prawo, największym hamulcowym też jest prawo – mówił Filip Elżanowski z kancelarii Elżanowski Cherka&Wąsowski. Dodał, że w przypadku energetyki barierą są również pieniądze. To, co jest konieczne z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego, niekoniecznie jest opłacalne dla firm – zauważył.

W każdym obszarze infrastruktury drogowej, kolejowej, jak i energetycznej, istotnym zagadnieniem jest ryzyko. Przerzucanie go na wykonawcę szkodzi nie tylko samej realizacji kontraktów, ale także ma zły wpływ na konkurencję. W przetargach na zadania obarczone dużym ryzykiem startuje znacznie mniejsza liczba podmiotów niż w tych, gdzie ryzyko jest racjonalne.

Patrzeć nie 5, lecz 50 lat do przodu

Wśród wielu zagrożeń, związanych z inwestycjami w infrastrukturę, podstawowym jest pytanie, czy w ogóle zdołamy wydać dostępne środki. Największe obawy budzi kolej. – Żeby wydać pieniądze przeznaczone na kolej, potrzebna jest wielka reforma administracji – stwierdził Filip Elżanowski. Eksperci są zgodni, że nie obędzie się bez specustawy kolejowej. Prace nad nią wciąż trwają. Oczekiwana jest również nowelizacja ustawy o zamówieniach publicznych, która umożliwi wydawanie pieniędzy na infrastrukturę zgodnie z prawem.

Zdaniem prof. Piotra Moncarza, mamy jeszcze inny problem. Na infrastrukturę musimy spojrzeć strategicznie. – Ważne jest czy ta kolej, którą budujemy, będzie miała prawo bytu za 20 lat, czy też wydajemy pieniądze na coś, co – kiedy skończymy je wydawać – będzie już przestarzałe – stwierdził.

Podkreślił, że bardzo ważne jest tworzenie kompetencji lokalnych. – Musimy tworzyć kadrę, która będzie myślała nie 5 lat do przodu – czy wydamy pieniądze – lecz 50 lat do przodu, czy to co zbudujemy, będzie na średnim światowym poziomie – mówił profesor. – Trzeba wszystko robić z myślą o tym, co będzie za 20 lat – podsumował.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5