Już w nocy z 15 na 16 lipca oddana do ruchu zostanie część jednej z najważniejszych poznańskich arterii. Północna nitka estakady katowickiej jest gotowa miesiąc przed planowanym terminem. Zakończenie całej inwestycji jest planowane na początek 2018 roku.
Próby obciążeniowe, które zostały przeprowadzone 30 czerwca, dały wynik pozytywny co oznacza, że na północną nitkę estakady katowickiej mogą wjechać kierowcy. Testy przeprowadził je zespół z Instytutu Inżynierii Lądowej Politechniki Poznańskiej w obecności przedstawiciela Inwestora i Wykonawcy, którym jest konsorcjum spółki Most i Polbud. Jako balastu użyto sześciu samochodów ciężarowych o wadze 32 tony każda, a specjaliści badali, jak na takie obciążenie reagują przęsła bezpośrednio obciążone, przęsła sąsiednie oraz podpory, przeprowadzono także badania dynamiczne. Obiekt ma klasę A, co oznacza, że nie ma ograniczenia ciężaru pojazdów, które mogą po nim jeździć.
W nocy z 15 na 16 lipca nową nitką estakady będą mogli przejechać kierowcy samochodów osobowych (do 3,5 tony) i autobusów. – To jest jedna z wzorowo prowadzonych i większych inwestycji w Poznaniu i dobrze rokuje na przyszłość – powiedział na konferencji zapowiadającej wcześniejsze ukończenie trasy Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania. – To istotne rozwiązanie komunikacyjne nie tylko dla Rataj, ale też całego Poznania – dodał. Estakada znajduje się w ciągu drogi krajowej nr 11, wyprowadzającej ruch z Poznania w stronę węzła autostrady A2, a także w stronę Środy Wielkopolskiej i Kalisza.
Gdy ruch samochodowy zostanie przeniesiony na nową nitkę, na południowej, po której obecnie odbywa się ruch, rozpoczną się prace rozbiórkowe. 18 lipca, zgodnie z planem, wykonawca inwestycji przystąpi do rozbiórki mas asfaltowych na wiadukcie Chartowo i Inflancka. W dalszej części prac nastąpi demontaż wyposażenia na Chartowie.
Przebudowa obiektów mostowych w ciągu ul. Krzywoustego obejmuje całkowitą rozbiórkę i odbudowę konstrukcji dwóch nitek Estakady Katowickiej, wykonanie nawierzchni drogowych oraz odbudowę dróg dojazdowych, montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu, przebudowę oświetlenia i sygnalizacji świetlnej, odwodnienie, przebudowę sieci energetycznej i sieci trakcji tramwajowej. Całkowity budżet tego zadania (lata 2011 – 2018) wynosi 161,426 mln zł.