Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Lotniska | Krajowe - Poznań

Poznań-Ławica: Czas na rozbudowę siatki połączeń

| Justyna Urbaniak źródło: RynekInfrastruktury.pl 18.01.2017

 

Poznań-Ławica: Czas na rozbudowę siatki połączeń
fot. Port Lotniczy Poznań-Ławica

Więcej z regionu:

Poznań

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

1,7 mln pasażerów – to wynik za 2016 rok dla lotniska Poznań-Ławica. Wynik, który uplasował poznański port na ostatnim miejscu wśród dużych, polskich portów lotniczych, które w ubiegłym roku zdołały przekroczyć milion podróżnych.
Na słabą pozycję Ławicy w kontekście ogólnokrajowym zwraca uwagę stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania. Jego członkowie w swoim raporcie zauważają, że: „Poznań powinien rozwijać ofertę zarówno linii tradycyjnych, jak i niskokosztowych, które zapewnią nam połączenia do dużych węzłów przesiadkowych, będących jednocześnie największymi i najsilniejszymi gospodarczo miastami kontynentu (np. Amsterdam, Paryż, Londyn [Heathrow], a także Mediolan, Madryt, Lizbona). Istotne są też kierunki uważane za turystyczne, które jednak są dużymi miastami, skąd mogą pochodzić turyści ściągający do naszego regionu (Ateny, Malaga), oraz emigracyjne (Cork, miasta skandynawskie, miasta Ukrainy – dla pracujących w Wielkopolsce Ukraińców)”. Podają też najbardziej pożądane kierunki linii tradycyjnych – Amsterdam, Londyn Heathrow, Paryż Charless de Gaulle, Helsinki i Kijów Boryspol.

„W ostatnich kilkunastu latach zdarzało się, że poznańskie lotnisko oraz jego właściciele nie zauważali zmian zachodzących na europejskim rynku lotniczym. Wydaje się że nie doceniano siły przewoźników niskokosztowych. Ich potencjał wykorzystały inne polskie lotniska. Szczególnie dobrze widać to na przykładzie Katowic, Krakowa, Gdańska i Wrocławia, gdzie często rozwój ruchu niskokosztowego przekładał się następnie na zwiększenie oferty przewoźników tradycyjnych. Wydaje się, iż kilka razy stracono szansę na przyciągnięcie bazy Ryanaira lub większą obecność Wizz Aira (Gdańsk – 5 zbazowanych samolotów Wizz Aira, 2 Ryanaira, Katowice – 5 Wizz Aira, Wrocław – 1 Wizz Aira i już 3 Ryanairy, Kraków – 3 Ryanairy, wkrótce prawdopodobnie czwarty)” – piszą w raporcie przedstawiciele stowarzyszenia.

Wśród najważniejszych zadań stojących przez poznańskim lotniskiem wymieniana jest rozbudowa siatki połączeń, również kosztem dotowania linii lotniczych. Jako przykład podawane jest lotnisko w Gdańsku, które w latach 2006-2012 inwestowało średnio 10 mln zł rocznie pod pretekstem tzw. opłat marketingowych, dzięki którym linie lotnicze uruchamiały nowe połączenia. Dziś lotnisko w Gdańsku obsługuje 4 mln pasażerów rocznie a zysk netto za 2015 rok wyniósł około 24 mln zł.

„Bez nowych połączeń w bieżącym roku, utrzymanie wyniku za 2016 może być bardzo trudne. Na chwilę obecną analiza oferowania na 2017 nie wygląda pocieszająco… Rozkład letni 2017 póki co przynosi mniejszą liczbę rotacji na niektórych kierunkach w stosunku do 2016 – mowa zarówno o Ryanairze, Wizz Air’rze jak i SASie. Według naszych obliczeń oferowanie będzie mniejsze o około 86 tysięcy miejsc – czyli może się przełożyć na spadek ok. 60-65 tysięcy pasażerów” – szacują przedstawiciele Inwestycji dla Poznania.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5