Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Regulacje - Polska

„PPP to idea kreowania wartości dodanych”

| Edyta Wsół źródło: RynekInfrastruktury.pl 13.11.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

„PPP to idea kreowania wartości dodanych”
fot. ockstockb, sxc.hu

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Do tej pory w Polsce zgłoszono ponad 300 projektów w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, a jedynie kilkanaście trafiło do realizacji. Dlaczego tak się dzieje? Zdaniem ekspertów często zapomina się o konieczności wprowadzenia do nich wartości dodanej.
Chętnie sięgamy po PPP

Największym wyzwaniem PPP w Polsce, zdaniem Huberta Drabika, prezesa zarządu Polskich Inwestycji Publiczno-Prywatnych jest konstruowanie projektów PPP i definiowanie ich zgodnie z zasadami, na jakich powinny zostać przygotowane.

Z roku na rok projektów w PPP jest coraz więcej, jednak na wstępnym etapie odrzuca się około 20% z nich gdyż są ekonomicznie nierealne. – Ze wszystkich wygenerowanych dotąd projektów, które mają szansę powodzenia ostatecznie uznano ok. 80, a tylko kilkanaście z nich wchodzi w fazę realizacji – tłumaczy Hubert Drabik i zaznacza, że mamy do czynienia z problemem pojawiającym się już na etapie konstruowania projektu.

– Należy pamiętać, że projekt PPP musi generować wartość dodaną i być dzięki temu rentowny. To nie jest zatem formuła, która stanowi prostą metodę wypełnienia luk finansowych w budżecie jednostki samorządu terytorialnego (JST) przez kogoś z zewnątrz, czyli partnera prywatnego. Partner prywatny bierze na siebie oczywiście dużą część ryzyk, w tym finansowanie projektu, ale w zamian partner publiczny udostępnia mu tę część rynku komunalnego, która normalnie byłaby dla niego niedostępna. Dzięki temu partner prywatny może uczciwie na tym zarabiać realizując oczywiście uzgodnione z JST zadania publiczne i to jest właśnie esencją PPP – wyjaśnia Hubert Drabik.

Zdaniem eksperta poza generowaniem wartości dodanej, w projekcie zapomina się często właśnie o uzgodnieniu właściwego podziału ryzyk, co w PPP należy uczynić w sposób precyzyjny. ¬– W tradycyjnym przetargu publicznym w perspektywie długoterminowej niemal całe ryzyko spada na partnera publicznego, który w zamian oczekuje od wykonawcy przede wszystkim zaoferowania najkorzystniejszej – a zatem najniższej ceny. W przypadku PPP cena nie stanowi najważniejszego i decydującego kryterium, najistotniejsza jest bowiem długoterminowa trwałość takiego projektu. A w przypadku PPP liczona jest ona w skali do 30 lat. To dlatego strony podejmujące taką współpracę muszą inaczej ustalać warunki swojej kooperacji i dlatego współpraca ta musi być oparta o wartości dodane. W przeciwnym wypadku projekt po prostu nie ma szans obronić się finansowo – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” prezes PIPP.

Ważne aspekty biznesowe

Tatiana Piechota, prezes zarządu Upper Finance Med Consulting specjalizująca się w pozyskiwaniu finansowania dla projektów uważa, że niespełnienie warunku rentowności projektu prowadzi do jego zawieszenia a nawet upadku już na etapie pozyskiwania finansowania.

– Instytucje finansowe nadal mają obawy przed finansowaniem takich projektów, gdyż dla nich formuła PPP wciąż jest dość nowa, a zatem niesie nierozpoznane jeszcze ryzyka. Aby zatem móc wejść w dialog z bankami warto zapewnić projektowi odpowiedniego partnera, który będzie miał dobry standing finansowy i któremu instytucje finansowe zaufają. Nie bez znaczenia jest ekonomiczna kondycja partnera oraz sama konstrukcja projektu – wyjaśnia portalowi „RynekInfrastruktury.pl” prezes Piechota. – Jestem przekonana, że po kilku latach doświadczeń, które mamy za sobą w realizacji PPP, instytucje finansowe otwierają się w końcu na tę formułę, a ich obawy powoli topnieją. Każdy projekt realizowany w partnerstwie publiczno-prywatnym podlega także normalnym prawom ekonomii i warto pamiętać, że w taki sposób jest oceniany – podsumowuje.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5