Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Metro - Warszawa

Pracownicy uczą się II linii metra

| Witold Urbanowicz źródło: Transport-Publiczny.pl 09.02.2015

 

Pracownicy uczą się II linii metra
Dyżurna stacji Katarzyna Domagała w dyżurce na stacji Rondo Daszyńskiegofot. WU

Więcej z regionu:

Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Choć II linia nie wozi jeszcze pasażerów, wszystkie stacje są obsadzone pracownikami metra. Ich pracę wspomagać będzie znacznie więcej urządzeń, niż w przypadku I linii – m.in. systemy, które wykrywają osoby podchodzące do krawędzi peronu bądź przedmioty w torowisku.
Metro Warszawskie dostało już pierwsze pozwolenie na użytkowanie – dla stacji C-9 Rondo Daszyńskiego. Jednak pracownikami obsadzone są już wszystkie podziemne przystanki II linii. – Trwa proces szkolenia i przygotowania pracowników. To, co teraz się stanie, jest najlepszą nauką. Potem w ruchu pasażerskim nie będzie już takiej okazji - mówi Piotr Kozłowski, szef Służby Ruchu.

Mimo braku pasażerów, pracownicy obsadzający stacje II linii na brak zajęć nie narzekają. – Dyżurna na II linii metra zapoznaje się teraz z topografią stacji, ze szlakami przyległymi, drogami ewakuacji wewnątrz stacji oraz dojazdowymi dla służb ratunkowych. Zapoznaje się z systemem BMS, który steruje takimi urządzeniami, jak dźwigi, schody ruchome, oświetlenie, system wentylacji, system ppoż. – mówi Iwona Zdzichowska, dyżurna stacji i ruchu. – Teraz jest tak naprawdę jedyny moment, żeby poznać stację z każdej strony – można wszędzie wejść – dodaje Zdzichowska.

System sam nada komunikat

Nowym narzędziem jest system BMS (ang. Building Management System, czyli system zarządzania budynkiem). – Wszystko jest zobrazowane na jednym monitorze: można wszystko włączyć, wyłączyć, zobaczyć, co się dzieje, odwzorowana jest cała topografia stacji, można np. blokować czujki i alarmy pożarowe – opisuje Katarzyna Domagała, dyżurna stacji C-9. – Ten system jest bardzo zmechanizowany, wszystko jest podpięte. Jak już wszystko będzie działać, to myślę, że praca będzie przyjemniejsza, a przede wszystkim bezpieczniejsza – mówi Iwona Zdzichowska.

Pracownicy dostali nowe narzędzia, zwiększające bezpieczeństwo i skracające czas reakcji. Szczegółowo są monitorowane krawędź peronu i torowisko. – Nowością jest system DOT. Gdy ktoś podejdzie do krawędzi, dostaję o tym informację i od razu z automatu idzie komunikat na stację. Podobnie jest, gdy coś jest w torowisku – mówi Katarzyna Domagała.

Na sterowaniu miejscowym

Na stacjach ruchowych II linii – tam, gdzie pociągi mogą zawracać, zmieniać kierunek jazdy itp. – pracują też dyżurni ruchu. – Teraz mamy sterowanie miejscowe. Trzeba zrobić szkolenie dla pracowników – te urządzenia trochę inaczej działają. Systemy są rozbudowane o dodatkowe funkcje, jak automatyczny zawrót czy jazda dyspozytorska, dzięki której pociąg można doprowadzić do stacji w przypadku reakcji maszynisty. Trzeba nauczyć ludzi jak się to obsługuje – wyjaśnia Piotr Kozłowski. Dodatkowo, w przeciwieństwie do I linii, wszystkie urządzenia SOP-u w tunelu umożliwiają jazdę dwukierunkową po obu torach.

Później sterowanie odbywać będzie się już z Centralnej Dyspozytorni na Kabatach. Co jakiś czas jednak metro przechodzi na sterowanie miejscowe. – W normalnej eksploatacji zdarza się to raz na tydzień – we wtorek, przez dwie godziny. Czasami też ćwiczymy bez zapowiedzi, bo do wtorku wszyscy są przygotowani. Ponadto raz do roku są też ćwiczenia, gdy Centralna Dyspozytornia się ewakuuje i są symulowane zagrożenia. Dyżurni mają wtedy obowiązek prowadzenia ruchu. Pracownicy są cały czas ćwiczeni. Chodzi o to, żeby sam proces opanowali, by ten proces odbywał się płynnie i nie było zatrzymań przy przechodzeniu na sterowanie miejscowe – mówi Piotr Kozłowski.


fot. WU


fot. WU


fot. WU


fot. WU


Tory odstawcze, fot. WU


Dyżurka, fot. WU



fot. WU



fot. WU


Wentylatornia, fot. WU

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5