Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

Pracy wystarczy dla wszystkich

| Łukasz Malinowski źródło: Rynek Kolejowy 13.11.2014

PARTNERZY DZIAŁU


 

Pracy wystarczy dla wszystkich
fot. Strabag

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Na brak pieniędzy nikt nie narzeka, portfele zamówień wielu przedsiębiorstw budowlanych są niemal pełne. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) i samorządy nie zwalniają tempa i zapowiadają kolejne inwestycje. PKP PLK obiecuje zwiększenie tempa wydawania dostępnych środków. Nie wszystko układa się jednak idealnie. O jasnych i ciemnych stronach rynku budowlanego rozmawiamy z Wojciechem Trojanowskim i Alfredem Watzlem, członkami zarządu firmy Strabag.
Łukasz Malinowski, „Rynek Kolejowy”: W ciągu ostatnich kilkunastu lat Polska stała się wielkim placem budowy. Zamykamy już pierwszą pełną perspektywę unijną. Czy w ramach rozpoczynającego się nowego okresu finansowania będzie podobnie?

Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag: Bezdyskusyjnym faktem jest to, że przypływ ogromnych środków z UE niesie ze sobą ogromny postęp w rozwijaniu infrastruktury. Nowa perspektywa na pewno będzie kontynuować tradycję poprzedniej i przy drobnych modyfikacjach prawnych może okazać się jeszcze bardziej rozwojowa dla branży drogowej w Polsce. Polska nadal będzie największym beneficjentem środków z funduszy Unii Europejskiej. I to jest coś, z czego należy się cieszyć. Zwłaszcza taka firma jak Strabag, która równie dobrze może budować elektrownie, linie kolejowe, lotniska, autostrady, jak i małe drogi lokalne. Oczekujemy bardzo intensywnego i owocnego okresu. Mówię to bez przesadnej skromności. W przyszłym roku będziemy obchodzili 30-lecie obecności w Polsce. W tym czasie branża budowlana przechodziła o wiele większą transformację niż przed Euro 2012. Dla nas i dla całego rynku budowlanego nowa perspektywa finansowa to kolejna szansa na dynamiczny rozwój. Warto zadać sobie pytanie, czy nauczeni poprzednimi doświadczeniami będziemy potrafili dysponować w odpowiedni sposób środkami, bez ponoszenia niepotrzebnych kosztów? Myślę, że i my, jako wykonawcy i inwestorzy, wiele nauczyliśmy się przez ostatnie lata, a być może na naszym przykładzie mogą uczyć się także ci, którzy dopiero będą beneficjentami tak wielkich dotacji.

Alfred Watzl, członek zarządu Strabag: Na szczeblu centralnym, gdzie realizowane będą m.in. kontrakty zamykające projekt budowy sieci autostrad i dróg ekspresowych, a także na szczeblu lokalnym, gdzie nawet małe miasta już pokazały, że bardzo skutecznie potrafią pozyskiwać środki i dopominać się o swoje, będzie sporo nowych kontraktów. Mamy świadomość tego, że za chwilę to miasta i gminy staną się najważniejszymi graczami na rynku budowlanym. Budowa czy modernizacja dróg lokalnych, jeśli za cel postawimy sobie doprowadzenie ich do standardów zachodnich, to perspektywa nawet kilkudziesięciu lat. Już teraz jesteśmy obecni w każdym województwie i angażujemy się w mniejsze projekty. Nie obawiamy się, że zabraknie dla nas pracy. Gdy patrzymy na obecny nasz portfel, jest on już wypełniony niemal po brzegi. Pracy wystarczy dla wszystkich.

Jeszcze kilkanaście miesięcy temu wiele przedsiębiorstw obawiało się, że przejście z jednego okresu finansowania do drugiego może być bolesne. Czy Strabag zaobserwował jakiś przestój w ogłaszaniu przetargów?

WT: Na rynku budowlanym ogłaszane jest bardzo dużo przetargów publicznych, których wartość w tym roku przekroczyła 10 mld zł. Bardzo ciekawie wygląda także rynek inwestycji komercyjnych. Nieco inaczej jest w przypadku kontraktów kolejowych, ale zapewne dlatego, że zarządca infrastruktury kolejowej ma inną strategię. Z informacji, które są nam przekazywane, wynika, że trwają prace przygotowawcze. Mam nadzieję, że najpóźniej wiosną procedura zostanie uruchomiona – nie ukrywam, iż już teraz przygotowujemy się do boomu na kolei. Tymczasem realizujemy kilka mniejszych, za to bardzo ważnych inwestycji kolejowych, na których demonstrujmy swój potencjał. Zaledwie dwa tygodnie temu w Grodzisku Mazowieckim zaprezentowaliśmy najpotężniejszy w Europie dźwig kolejowy KRC 1200 o nośności 150 ton, pozwalający na zamontowanie największego rozjazdu kolejowego o promieniu 2500 m. A w ramach tej inwestycji powstanie osiem takich rozjazdów. To zaledwie przykład nowoczesnego parku maszynowego, jaki będziemy mogli wykorzystać do budowy i modernizacji linii kolejowych, gdy przetargi ruszą już pełną parą. Bez przeszkód kontynuujemy też prace w ramach modernizacji trasy i dworca kolejowego w Skierniewicach, która to inwestycja ma poprawić przepustowość linii Warszawa – Łódź. Prowadzimy także inwestycje w Wielkopolsce.



To fragment artykułu. Całość do przeczytania w miesięczniku "Rynek Kolejowy" (12/2014), który dostępny jest w prenumeracie oraz w Empiku. Zapraszamy do lektury.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5