Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

Prawo i urzędnicy winni problemów w branży drogowej

| Rynek Infrastruktury źródło: RMF FM 15.05.2012

PARTNERZY DZIAŁU


 

Prawo i urzędnicy winni problemów w branży drogowej
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ciągle pogłębiająca się zła sytuacja firm budowlanych jest efektem kilku czynników. Stosowanie kryterium najniższej ceny, brak waloryzacji cen kontraktów, małe doświadczenie wykonawców i rosnące koszty materiałów budowlanych to tylko część przyczyn, które powodują problemy wielu firm z branży drogowej – informuje RMF FM.

Coraz więcej firm zalega z płatnościami podwykonawcom za prace wykonywane przy budowie dróg. Za swoje problemy winią Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, która stosuje nielogiczne przepisy. Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa nie widzi wyjścia z tej sytuacji.


Jednym z czynników, który doprowadził do fatalnej sytuacji firm budowlanych jest dopuszczanie od kilku lat wielu firm do przetargów. Spowodowało to spadek wartości składanych ofert, który pogłębił się wraz z coraz szerszym stosowaniem kryterium najniższej ceny w rozstrzyganiu przetargów.


Niska wartość kontraktów miała zostać zrekompensowana przez aneksowanie dodatkowych prac, jednak ze względu na kryzys i niespodziewany wzrost cen wielu materiałów budowlanych firmy zaczęły mieć problemy z realizacją inwestycji. Co więcej, zamawiający nie wyrażali zgody na zmianę kontraktów w wyniku podwyżek cen.


Tak rozpoczęły się problemy Dolnośląskich Surowców Skalnych, a następnie Poldimu, spółek, które brały udział w budowie autostrad. Firmy złożyły do sądów wnioski o ogłoszenie upadłości, a podwykonawcy do tej pory nie otrzymali pieniędzy.


Innym czynnikiem generującym problemy firm z branży drogowej są urzędnicy, którzy sztywno trzymają się przepisów. Wolą oni wybrać najtańszą ofertę, która chroni ich przed kontrolami CBA i NIK. Wojciech Warski z Business Centre Club zwraca uwagę na to, że urzędnicy podczas przygotowywania przetargów nie kierują się przepisami o nieuczciwej konkurencji.


Wykonawcy stając w obliczu gwałtownych wzrostów cen, co nastąpiło w przypadku asfaltu (wzrost o 40 procent) mają dwa wyjścia. Mogą zejść z placu budowy, gdyż zapłacenie kar jest bardziej korzystne niż kontynuowanie kontraktu. Mogą też pozostać na budowie i pracować dopóki roboty wykonują podwykonawcy, a następnie ogłosić upadłość firmy.


Jak rozwiązać te problemy? Wojciech Malusi i Wojciech Warski zaznaczają, że zamawiający nie powinni trzymać się wyłącznie kryterium najniższej ceny i muszą brać pod uwagę również doświadczenie firmy. To z kolei należy dokładnie sprawdzić. Ważnym elementem umów są zapisy umożliwiające indeksację kontraktu na wypadek nieprzewidywalnych wzrostów cen.


Kolejne zmiany powinny dotyczyć ustawy o zamówieniach publicznych. Powinny one zawierać zapis, który wymagałby od generalnego wykonawcy wykonania określonej części prac, przez co ograniczone zostałoby wykorzystywanie podwykonawców.
Eksperci z OIGD i Business Centre Club zauważają, że Urząd Zamówień Publicznych powinien częściej kontrolować przetargi i reagować na wykrywane nieprawidłowości. UZP powinien także częściej wydawać zalecenia, które stanowiłyby wskazówki dla organizujących przetargi.
 

Całość artykułu

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5