Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Regulacje - Polska

Prezes Mosty-Łódź: Cenię przetargi „projektuj i buduj”. Są uczciwe

| Agnieszka Gyra, Edyta Wsół źródło: RynekInfrastruktury.pl 20.08.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

Prezes Mosty-Łódź: Cenię przetargi „projektuj i buduj”. Są uczciwe
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Patologie na polskim rynku budowlanym to nic nowego. Błędnie sporządzane dokumentacje sprawiają, że realizowane inwestycje są za drogie lub niedopracowane, a roboty dodatkowe zwiększają koszty przedsięwzięcia. Zdaniem Wojciecha Patera, prezesa firmy Mosty-Łódź, warto w obliczu takich zagrożeń stosować przetargi w formule „projektuj i buduj”.
Wady tradycyjnych postępowań

– Polski rynek budownictwa nadal pozostaje chory i dotknięty patologiami, jeśli chodzi o przygotowanie kontraktów. Mogę przytoczyć przykłady źle przygotowanych i przeprowadzonych postępowań przetargowych. Na przykład GDDKiA miała projekty na S7 w Krakowie czy na S7 Koszwały w rejonie Gdańska. Ogłosiła przetargi typu „buduj”, nie pozwalając tym samym nic w nich zmieniać. A były one przewymiarowane, źle zrobione, bo wykonane za najniższą cenę. Ich jakość była więc tragiczna – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” prezes Mosty-Łódź.

Wojciech Pater przyznaje, że rodzi to patologie. Zdarza się, że na danym obiekcie zaprojektowano dwa razy za dużo betonu czy o 60% więcej stali i wówczas aż się prosi o przeliczenie tych wartości, wykonanie optymalizacji i zaproponowanie zamawiającemu tańszego rozwiązania. – Ale nie można, bo jest kosztorys na ilości. W związku z tym zaczyna się zabawa cenami. W grę wchodzi tzw. inżynieria cenowa. Manipulując ceną firmy mogą nieuczciwie ogrywać konkurencję w przetargach. Potem zmieniają, robią inaczej, uzgadniają. Nie wiem czemu to służy – tłumaczy nam prezes.

Zalety formuły „projektuj i buduj”

– Bardzo sobie cenię przetargi „zaprojektuj – wybuduj”. Na etapie przetargu zakładam sobie koncepcję, potem zatrudniam projektanta, razem dopracowujemy najlepsze pomysły, staramy się ekonomicznie podchodzić do rozwiązań. Tak jest uczciwie. W przypadku S7 w Krakowie pokazałem błędy w projekcie, głównie zwróciłem uwagę na most. Po mojej interwencji GDDKiA zmieniła formułę przetargu z „buduj” na „optymalizuj i buduj”. Trudno zrozumieć dlaczego tych przetargów „buduj” jest tak dużo. Zlecający potem szarpią się z wykonawcą i trwa zabawa w kotka i myszkę – komentuje Wojciech Pater.

Prezes zauważa, że problemem pozostaje brak definicji rażąco niskiej ceny.– Może więc wygrywać oferta stanowiąca 40% kosztorysu inwestorskiego czy oferta o 25% tańsza w stosunku do drugiej. Bo to nie jest rażąco niska cena. Przykład: przetarg na południową obwodnicę Warszawy, zadanie B. Kosztorys inwestorski wyniósł 1,7 mld zł, pierwsza oferta opiewała na nieco ponad 750 mln zł, druga była nieco wyższa, a nasza – trzecia oferta – to 950 mln zł. I ta pierwsza nie jest rażąco niska? – pyta Wojciech Pater.

Czytaj też:

Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5