– W TPA zatrudniamy pasjonatów drogownictwa, którzy starają się znaleźć zastosowanie swoich pomysłów, mogą się realizować i to stanowi klucz do naszego sukcesu – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Igor Ruttmar, prezes TPA, firmy zajmującej się doradztwem, ekspertyzami i opracowywaniem nowych rozwiązań dla branży budowlanej.
Edyta Wsół, „RynekInfrastruktury.pl”: Z jakimi innowacjami mamy do czynienia w przypadku nawierzchni drogowych?
Igor Ruttmar, prezes TPA: Głównymi kierunkami naszych zainteresowań w dziedzinie innowacji infrastrukturalnych jest wydłużenie trwałości, skrócenie czasu realizacji lub obniżenie kosztów. Stosunkowo wiele prac prowadzimy w celu zapewnienia lepszej kontroli jakości realizowanych inwestycji.
Od wielu lat wdrażamy w Polsce technologie cichych nawierzchni i nawierzchni o obniżonym hałasie. Ostatnio pełniliśmy nadzór technologiczny w Małopolsce nad układaniem podwójnej warstwy z asfaltu porowatego, który jest najbardziej cichą technologią, jaką do tej pory z sukcesem zrealizowano. Pozwala ona zmniejszyć hałas nawet do 8 wzgl. 10 dB. Aktualnie prowadzimy nadzór i dostarczamy specjalną mieszankę dla cichej nawierzchni na bazie asfaltu zmodyfikowanego miałem ze zużytych opon, w trakcie prowadzonej inwestycji w Warszawie, przy ulicy Wołoskiej.
Jesteśmy już w stanie budować drogi z kolorowego asfaltu, ta technologia jest droższa od tradycyjnej, ale czasem walory estetyczne lub aspekty bezpieczeństwa uczestników ruchu są ważniejsze od ekonomicznych.
Z kolei z Niemiec i Francji trafił do nas trend rozjaśniania lub budowy jasnych nawierzchni, co pozwala zwiększyć bezpieczeństwo i zmniejszyć koszty oświetlenia. Co więcej, jasne nawierzchnie mniej się nagrzewają, co działa korzystnie na ich trwałość. W GDDKiA ten pomysł znalazł uznanie w postaci wprowadzonych wymogów przy nowych realizacjach. W planach mamy wykonanie w tej technologii nawierzchni z zastosowaniem sztucznie pozyskanego jasnego kruszywa na jednym z rond w Krakowie.
Jaką interesującą innowacją może pochwalić się TPA?
Prowadzone na świecie próby usuwania zapachu asfaltu przy wykonywaniu robót zainspirowały nas w naszym pruszkowskim laboratorium do prac w odwrotnym kierunku – nad zapachowymi asfaltami, np. o zapachu owocowym. Czy nie byłoby ciekawie, gdyby przykładowo w warszawskich Łazienkach powstała aleja lipowa, na której zapach drzew byłoby czuć przez cały rok, a nie tylko w okresie kwitnienia? Ścieżka dodatkowo niczym nie przypominałaby ścieżki asfaltowej, bo wykonana byłaby z przezroczystego lepiszcza z kruszywem o naturalnym kolorze. Myślę, że droga, która ma określony zapach zmieniłaby wyobrażenie o drogowcach i tej branży.
Skąd czerpią Państwo pomysły na nowe projekty?
W większości realizujemy własne pomysły, bazując też na doświadczeniach innych. W TPA zatrudniamy pasjonatów drogownictwa, którzy starają się znaleźć zastosowanie swoich pomysłów, mogą się realizować i to stanowi klucz do naszego sukcesu. Zatrudniając osoby z wizją w sferze drogownictwa, jesteśmy zawsze w awangardzie. Czasem nasze projekty są nawet zbyt futurystyczne. Mówimy tu projektach z obszaru nawierzchni inteligentnych czy smart roads. Za technologią musi iść rzeczywista potrzeba, więc niektóre z naszych pomysłów są jeszcze nieopłacalne ze względu na brak potrzeby bądź cenę.
Z kim współpracuje TPA? Jakie jest miejsce firmy w procesie inwestycyjnym?
Współpracujemy z uczelniami wyższymi, z instytutami – bez tego rozwój nie jest możliwy. Wiem też, jak ważne z punktu widzenia uczelni jest to, by mieć kontakt z praktyką, sam pracowałem przez krótki czas na uniwersytecie i dobrze pamiętam, jak istotna była ta współpraca.
Jesteśmy częścią koncernu Strabag, jednak mamy swoją autonomię i niezależność. Naszą misją jest wdrażanie innowacji i zapewnienie standardów jakości. To obszar, który nadzorujemy w ramach koncernu Strabag na wszystkich realizacjach. Pewne rozwiązania zostają tylko w Strabagu, ale przykładowo technologia nawierzchni długowiecznych nie jest opatentowana, chcemy aby dalej się rozpowszechniała. Zależy nam na tym, by nie zatrzymywać tego rozwoju.
Badania, ekspertyzy i analizy robimy dla wszystkich interesariuszy – projektantów, uczelni, zamawiających, a także i bezpośredniej konkurencji. Nasza działalność wychodzi także poza granice Polski. Realizowaliśmy projekty w Austrii, Rumunii, Czechach, na Węgrzech, gdzie wykonywaliśmy głównie badania i opinie pod kątem opracowań różnych koncepcji remontów i wzmocnień. Z kolei w Chorwacji będziemy badać i mierzyć autostradę w celu wykonania koncepcji wzmocnień. Mamy też zlecenie z Niemiec na dwa odcinki realizowane w formule PPP. W ramach regularnej działalności wykonujemy też zlecenia dla polskich lotnisk i kolei.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.