Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Tramwaje - Toruń

Prezydent Torunia: Główne potrzeby miasta to rozwój komunikacji tramwajowej [ROZMOWA]

| Jakub Dybalski źródło: Transport-Publiczny.pl 09.04.2015

 

Prezydent Torunia: Główne potrzeby miasta to rozwój komunikacji tramwajowej [ROZMOWA]
Toruńfot. wikimedia commonc/domena publiczna

Zobacz więcej na temat:

Tramwaje
Inwestycje

Więcej z regionu:

Toruń

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Docelowo planujemy wprowadzenie w małej skali czegoś na kształt SKM–ki, połączonej z koleją jeżdżącą między Toruniem a Bydgoszczą. W dobudowanie w mieście dwóch lub trzech stacji z samoobsługowymi punktami sprzedaży biletów i lekkimi wiatami – mówi Transportowi–Publicznemu.pl prezydent Torunia Michał Zaleski.
Prezydent Zaleski w środę podpisał umowę z prezesem Pesy Tomaszem Zaboklickim na dostawę pięciu tramwajów dwukierunkowych i jednego pojazdu technicznego. Ale modernizacja taboru to tylko jeden z elementów rozbudowy sieci transportu publicznego na najbliższe lata.

Jakub Dybalski, Transport-Publiczny.pl: Co Toruń planuje w najbliższych latach jeśli chodzi o rozwój transportu publicznego?

Michał Zaleski, prezydent Torunia: Główne potrzeby jakie są dziś w Toruniu to po pierwsze budowa linii tramwajowych, po drugie budowa zajezdni, a po trzecie wymiana taboru tramwajowego. W tym pierwszym przypadku priorytet to budowa linii na północ miasta do nowo powstającego osiedla. To zupełnie nowy, trzykilometrowy odcinek torów w obu kierunkach. Docelowo przewidziane jest też miejsce na budowę tam pętli. Druga linia to połączenie dwóch, dziś niepowiązanych ze sobą torowisk we wschodniej części miasta. Plan rozwoju komunikacji w mieście, na którego opracowanie niedawno ogłosiliśmy przetarg, ma nam m.in. odpowiedzieć na pytanie, czy obie linie łączyć bardziej centralnie, przez osiedla, czy jednak lepszym rozwiązaniem jest połączenie ich na końcach. To podstawowe projekty. W drugiej kolejności jest pomysł by rozbudować sieć tramwajową w zachodniej części Torunia, aż poza granice miasta w stronę miejscowości Przysiek. Ale to dopiero, gdy te tereny będą na tyle zurbanizowane, by tramwaje, które będą tam ewentualnie jeździć, nie będą puste. Dlatego to jest realne raczej dopiero w przyszłej dekadzie.

Będziecie chcieli zbudować linię tramwajową przez Wisłę? Takie połączenie ze znajdującym się w południowej części miasta dworcem PKP kiedyś istniało…

– Będę odradzał radnym i ekspertom takie rozwiązanie. Nasze zaangażowanie w projekt BiT City zakłada m.in. modernizację torowisk kolejowych w równoległym kierunku, tyle że po moście kolejowym. Budując linię tramwajową w tym samym kierunku wprowadzalibyśmy niczym nie uzasadnioną konkurencję w transporcie w środku miasta. To zbędne. Projekt BiT City zakłada właśnie modernizację linii kolejowej od Dworca Głównego do Wschodniego, w tym przebudowę przewężenia w pewnym miejscu gdzie jest tylko jeden tor, przebudowę budynków stacyjnych Toruń Miasto i Toruń Wschodni no i docelowo wprowadzenie w małej skali czegoś na kształt SKM–ki, połączonej z koleją jeżdżącą między Toruniem a Bydgoszczą. W tym celu zakładamy dobudowanie w mieście dwóch lub trzech stacji, działających właśnie na zasadzie SKM–ki, czyli z samoobsługowymi punktami sprzedaży biletów i lekkimi wiatami. To wszystko w perspektywie do 2022 r. gdy skończy się rozliczenie finansowania z nowej perspektywy unijnej.

Ma dla pana jakieś znaczenie, że dostawcą tramwajów dla Torunia jest Pesa, czyli producent z tego regionu?

– Ma o tyle, że Pesa jest blisko, więc wszelkie sprawy gwarancyjne, czy związane z serwisowaniem mogą być załatwione szybko. To producent, który jest sprawdzony. No ale przede wszystkim złożyła najlepszą ofertę w przetargu, dlatego to ona dostarczy nam pojazdy.

Skąd taka miłość Torunia do tramwaju? Teraz to środek transportu, który w kilku miejscach w Polsce przeżywa renesans, ale jeszcze nie tak dawno linie likwidowano.

– Mamy taką tradycję, ponad stuletnią, jeszcze związaną z tramwajami konnymi. Poza tym już mamy sieć. W takim wypadku zawsze jest łatwiej ją rozbudowywać, wprowadzać nowe pojazdy i modernizować istniejące, niż budować wszystko od zera. Poza tym w całym mieście, ale szczególnie w otoczeniu zespołu staromiejskiego zależy nam na transporcie publicznym spełniającym wysokie normy ekologiczne, a bezdyskusyjnie najlepszy w tym względzie jest tramwaj. No i nie należy zapominać, że Toruń jest tak ułożony, że mamy duże osiedla położone w znacznej odległości od centrum. Tramwaj, który będzie się poruszał po wydzielonym torowisku, obsłuży takie skupiska dużo i wygodniej, niż autobus poruszający się w zwykłym ruchu miejskim.

Nie obawia się pan, że ułatwiając dojazd na oddalone od centrum osiedla, doprowadzi pan do niekontrolowanego „rozlewania się” miasta?

– Tak naprawdę te osiedla to jedyne miejsca w okolicy, w których możliwy jest rozwój zwartej zabudowy. W Toruniu jest dużo terenów zielonych, parków, których nie chcemy w żaden sposób uszczuplać. Jest Wisła, a w jej pobliżu tereny zalewowe, które też nie powinny być zabudowane. To ostatnie tereny, gdzie można lokować budownictwo mieszkaniowe i wielorodzinne. Dlatego warto by był dobrze skomunikowany. To rzeczywiście jest częściowo wyprowadzeniem ludzi na północne obrzeża miasta. Ale osiedle jest nie tylko tam, na końcu, ale też po drodze planowanej na północ linii. Ona się przyda.

Toruński tabor autobusowy też będzie wymieniany?

– Robimy to regularnie, choć nie jest tego dużo, bo to zwykle są zakupy 6–8 nowych pojazdów rocznie, w ramach tego co miasto przekazuje MZK Toruń. Ale cały czas szukamy środków zewnętrznych, które pozwoliłyby na większy jednorazowy zakup, tak od 30 do 50 pojazdów. Dziś po Toruniu jeździ ok. 130 autobusów, średnio mają ok. 10 lat, więc wymiana byłaby znaczna, ale by się przydała.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5