Są pieniądze na rozbudowanie autostrady A4, w tym roku będzie decyzja w sprawie A1, natomiast A2 ma być doprowadzona do węzła z Via Carpatia – pisze Dziennik Gazeta Prawna.
Cały tekst:
http://serwisy.gazetaprawna.pl/transport/artykuly/917683,rozbudowanie-autostrad-a4-a1-a2-potem-ekspresowki.htmlJak podaje „DGP”, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zgodziło się na dopłatę obecnemu wykonawcy odcinka A4 Rzeszów–Jarosław (konsorcjum Budimeksu i Strabagu), który przejął inwestycję po zerwaniu przez GDDKiA umowy z Polimexem-Mostostalem. Chodzi o 180 mln zł, na które składają się m.in. koszt robót naprawczych po poprzednim wykonawcy oraz konieczność dostosowania projektu do późniejszych zmian prawnych. „Wykonawca przedstawił kosztorys i harmonogram prac, który zaakceptowaliśmy” – powiedział cytowany przez „DGP” Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury. Jak czytamy, zgodnie z aneksem do umowy budowa tego ostatniego odcinka ma być dokończona w sierpniu.
Również latem ma być gotowy odcinek A1 ze Strykowa do Tuszyna, a pod koniec 2018 roku trzy kolejne odcinki między Katowicami a Częstochową, razem z obwodnicą Częstochowy. Na czwartym odcinku jest podejrzenie zmowy przetargowej, co na razie powstrzymuje jego realizację.
Odcinek A1 między Tuszynem a Częstochową jest rozważany do zrealizowania przez spółkę specjalnego przeznaczenia. Co oznaczałoby jego realizację przez podmiot publiczny, który wybuduje drogę, a potem będzie ją eksploatował pobierając opłaty od kierowców.
Zdaniem Adriana Furgalskiego, wiceprezesa Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, argumentem za zastosowaniem spółki specjalnego przeznaczenia jest to, że wydatki nie wchodziłyby do długu, a jednak pozostawiałyby ministrowi 100 procent kontroli nad budową i eksploatacją autostrady.
Jeśli chodzi o autostradę A2, według informacji przekazanej przez ministerstwo „Dziennikowi Gazecie Prawnej”, natężenie ruchu uzasadnia budowę autostrady do Siedlec (obecnie w przetargu jest odcinek ze stolicy do Mińska Mazowieckiego). Dalej prawdopodobnie byłaby to droga niższej klasy, na przykład o przekroju 2+1. MIB będzie rozważał także wydłużenie A2 do węzła z planowaną trasą S19, czyli Via Carpatia.
Cały artykuł