Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Wojewódzkie - Polska

Prof. Rafalski: Obiekt typowy znaczy tańszy w budowie i utrzymaniu. Nie znaczy brzydszy

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 13.12.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Prof. Rafalski: Obiekt typowy znaczy tańszy w budowie i utrzymaniu. Nie znaczy brzydszy
fot. GDDKiA

 

Każdy indywidualny projekt kosztuje więcej niż typowy, a różnice w kosztach są istotne – zwraca uwagę prof. Leszek Rafalski, dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Dlatego, jego zdaniem, warto stworzyć katalog typowych obiektów mostowych, który pozwoli mniejsze obiekty budować szybciej i taniej.
RynekInfrastruktury.pl: Jako jeden ze sposobów na optymalizację kosztów budowy dróg wymienia się stworzenie katalogu typowych obiektów mostowych. To propozycja, którą złożył Instytut Badawczy Dróg i Mostów. Na czym to rozwiązanie ma polegać?

Prof. Leszek Rafalski, dyrektor naczelny Instytutu Badawczego Dróg i Mostów:
Mamy szereg rozwiązań, które są stosowane w praktyce, natomiast nigdzie nie są one opisane w formie pewnych ogólnych wymagań. Zaproponowaliśmy ministerstwu, by stworzyć katalog takich rozwiązań. Zostałby on opracowany wspólnie z producentami różnego rodzaju prefabrykowanych elementów, takich jak belki prefabrykowane, czy inne elementy konstrukcyjne.

Celem jest uporządkowanie wymagań technicznych dotyczących obiektów mostowych tak, żeby można było budować więcej niedużych, typowych obiektów, które będą łatwiejsze w realizacji i tańsze zarówno na etapie budowy, jak i utrzymania. Myślę, że taki katalog będzie jednym z kierunków naszych prac w Instytucie w przyszłym roku.

Oznacza to, że miałoby być nie tylko taniej, ale i szybciej?

Zdecydowanie tak. Byłoby więcej powtarzalnych obiektów jeśli chodzi o obiekty nieduże. W większości byłyby to konstrukcje belkowe.

Często za hasłem „typowe obiekty mostowe” idzie obawa, że będą powstawały obiekty nieciekawe, niezauważalne w przestrzeni. Czy ta obawa jest uzasadniona?

Myślę, że nie. Budowanie obiektów typowych nie oznacza, że raz na jakiś czas nie mógłby powstać jakiś „fajerwerk”, np., obiekt podwieszony. Duże obiekty, jak przeprawy przez duże rzeki czy długie wiadukty na pewno nadal będą indywidualnie projektowane i będą miały swój niepowtarzalny wygląd.

Musimy natomiast pamiętać, że każdy indywidualny projekt kosztuje więcej niż typowy i to są bardzo znaczące różnice w kosztach, zatem takie uporządkowanie obiektów typowych ma ogromny sens.

Te obiekty wcale też nie muszą być brzydkie – wiele zależy na przykład od tego jak zostanie zaprojektowana ich kolorystyka. Mogą być ładnie pomalowane i choćby przez to wyróżniać się w przestrzeni. Obiekty typowe także mają być ładne.

Gdzie te typowe obiekty miałyby zastosowanie?

Przede wszystkim na drogach krajowych i drogach ekspresowych, a także na obwodnicach. Mogłyby być także wykorzystywane przez samorządy, ale w samorządach, muszę przyznać, mniej się buduje nowych obiektów, tam raczej mamy do czynienia z przebudowami i remontami. Zatem katalog obiektów typowych służyłyby przede wszystkim do kontynuowania budowy dróg w sieci krajowej.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5