Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Wojewódzkie - Polska

Prof. Rafalski: Około 25 procent pojazdów jest przeciążonych

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 17.12.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Prof. Rafalski: Około 25 procent pojazdów jest przeciążonych
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Żeby istotnie ograniczyć liczbę przeciążonych pojazdów na drogach, potrzeba około 120 urządzeń, które będą ważyły pojazdy w ruchu. Potrzebne są także rozwiązania legislacyjne, które umożliwią karanie na podstawie pomiaru z wagi dynamicznej. Urządzenia, które są w stanie wykonać dokładny pomiar, już są.
- Najcięższy pojazd, o którym słyszałem, ważył 118 ton. Jechał drogą, na której dopuszczalne obciążenie wynosiło 40 ton – mówi profesor Leszek Rafalski, dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Pojazd zatrzymał się, gdyż… obiekt po którym ciężarówka chciała przejechać, zawalił się. To przykład skrajny, niemniej każdego dnia po drogach poruszają się zbyt ciężkie pojazdy, które systematycznie niszczą infrastrukturę. Według szefa IBDiM, przeciążone pojazdy stanowią nawet 25 proc. tych, które korzystają z dróg publicznych.

Szacuje się, że przejazd jednego pojazdu o nacisku 20 ton na oś zużywa nawierzchnię w stopniu porównywalnym do przejazdu 2,5-miliona samochodów osobowych. Największe konsekwencje dla nawierzchni ma poruszanie się po drogach pojazdów, których masa jest niedostosowana do konstrukcji drogi, czyli te, których masa przekracza 40 ton lub nacisk 11,5 tony na oś.

Nie kara, lecz prewencja

Kierowca pojazdu z przytoczonego wyżej przykładu został oczywiście ukarany. – Ale nie chodzi o to, by karać, lecz by wyeliminować te pojazdy z dróg – mówi prof. Leszek Rafalski. W tym natomiast może pomóc ważenie pojazdów w ruchu.

Obecnie dynamiczne wagi są stosowane jako metoda preselekcyjna. Oznacza to, że jeśli zamontowane w nawierzchni czujniki wykryją przeciążony pojazd, zostanie on sfotografowany przez kamery umieszczone nad trasą, a informacja o tym trafi do inspektorów, którzy mogą zatrzymać pojazd i potwierdzić ewentualne przekroczenie dopuszczalnej masy na wadze stacjonarnej. Dopiero pomiar ze stacjonarnego urządzenia jest podstawą do nałożenia kary na nieuczciwego przewoźnika. – Dzięki dynamicznym wagom można ograniczyć liczbę pojazdów przeciążonych, choć prawdopodobnie nie da się ich wyeliminować całkowicie – mówi profesor Leszek Rafalski.

Żeby narzędzie było skuteczne, dynamiczne wagi powinny tworzyć sieć. – Naszym zdaniem w skali kraju powinno ich być ok. 120. To pozwoliłoby zmniejszyć liczbę pojazdów przeciążonych do rozsądnego limitu. One pewnie nadal będą, ale już nie w takiej liczbie i nie z takimi przekroczeniami – stwierdza szef IBDiM. Zauważa też, że warto aby preselekcyjne wagi powstawały także na drogach wojewódzkich, na które zbyt ciężkie pojazdy mogą zjeżdżać, chcąc uniknąć kontroli na drodze krajowej.

System jest, potrzebna weryfikacja

Zdaniem Leszka Rafalskiego, potrzebne są także rozwiązania legislacyjne. Obecnie ważenie w ruchu nie pozwala na automatyczne nakładanie kar. To wynik między innymi braku bardzo dokładnych systemów dynamicznego ważenia. – W Instytucie Badawczym Dróg i Mostów mamy już takie rozwiązanie. Obecnie jest ono w trakcie weryfikacji. Jeśli jego dokładność zostanie potwierdzona, będzie można go wdrożyć bez obawy o różnice w pomiarach statycznym i dynamicznym – mówi profesor.

Wyeliminowanie pojazdów przeciążonych to jeden z warunków utrzymania sieci dróg w dobrym stanie. Drugi to systematyczne badanie ich nośności, które pozwoli z wyprzedzeniem zaplanować odpowiednie zabiegi, nie dopuszczając do stanu, w którym koszt naprawy będzie zbyt wysoki. Obecnie nośność nie jest regularnie badana. GDDKiA do tego celu wykorzystuje bowiem płyty dynamiczne, których stosowanie jest bardzo ryzykowne na drogach szybkiego ruchu. - Będziemy chcieli zaproponować badanie ugięciomierzem laserowym TSD. Dzięki tej metodzie mniej więcej co roku będzie można sprawdzić nośność drogi i z wyprzedzeniem zaplanować wzmocnienia – mówi profesor.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5