Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Prof. Rafalski: Trzeba rozważyć podniesienie opłaty paliwowej

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 30.06.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Prof. Rafalski: Trzeba rozważyć podniesienie opłaty paliwowej
fot. Marcinekk2, commons.wikimedia.org, GNU FDL

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Opłata paliwowa to jedno z bardziej stabilnych źródeł finansowania Krajowego Funduszu Drogowego. Szukając środków na realizację programu budowy dróg, należy rozważyć jej podniesienie – uważa prof. Leszek Rafalski, dyrektor naczelny Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Jego zdaniem trzeba to zrobić, by ograniczyć koszty społeczne wypadków drogowych.
Według prof. Leszka Rafalskiego na program budowy dróg warto spojrzeć z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Od czasu naszego wstąpienia do Unii Europejskiej udało się doprowadzić do znacznej poprawy w tym zakresie. – Było 7 tys. zabitych jest ok. 2 – 2,5 tys. To ogromny postęp, ale nadal koszty tego są istotne – mówił profesor. Według badań prowadzonych w IBDiM koszty społeczne wypadków to 50 mld zł rocznie. – To jest 2 proc. PKB – mówił Rafalski. – Dlatego uważam, że należy jak najszybciej dokończyć budowę sieci dróg szybkiego ruchu. Budowa tej sieci zmniejszyła liczbę wypadków – stwierdził wskazując, że lepsze drogi dają konkretne rezultaty w tym obszarze.

Na dziś szybka realizacja programu rozbija się jednak o niedostateczne środki. – Jednym z bardziej stabilnych źródeł zasilania KFD jest opłata paliwowa – zauważył podczas konferencji poświęconej szukaniu dodatkowych źródeł finansowania programu drogowego szef IBDiM. W ciągu 12 lat przyniosła ona 27 mld zł. – Warto rozważyć na poważnie przynajmniej okresowe zwiększenie opłaty paliowej – powiedział prof. Rafalski. Jak wskazywał, zwiększenie opłaty o 10 gr daje rocznie ponad 2 mld zł. – Mnożąc to przez 6-7 lat mamy to jest 12-14 mld zł. To naprawdę da zmniejszenie kosztów społecznych jeżeli będziemy za te pieniądze szybciej budować drogi szybkiego ruchu – przekonywał.

Obecnie oplata paliwowa to 13 gr przy litrze benzyny, 29 gr przy litrze oleju napędowego i 9 gr w przypadki litra gazu. 

Zauważył jednocześnie, że ważne jest także uszczelnienie podatku z różnych źródeł, w tym przede wszystkim podatku VAT. – Jak byśmy uszczelnili VAT, to również i opłata paliwowa byłaby w większym stopniu wpłacana -powiedział.

– Poszukiwanie źródeł finansowania budownictwa drogowego to inwestowanie w bezpieczeństwo – zgodził się, podsumowując konferencję wiceminister Jerzy Szmit. – Wspomniana przez profesora droga wspierania KFD powinna być rozważona – powiedział. Jednak pytany przez dziennikarzy czy kierowcy powinni się spodziewać wzrostu opłaty paliwowej, stwierdził, że na razie nie ma mowy o zwiększaniu obciążeń, jednak dodał, że drogi musimy budować za konkretne pieniądze, a te które wpływają do KFD są tańsze niż pochodzące z kredytów czy obligacji. 

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5